Lavkarbo granola med en smak av høst

Jeg er på ingen måte klar for høsten enda, for selv om høsten er min favorittårstid så er jeg ikke klar for at sommeren skal være over enda! På en annen side så elsker jeg alt som smaker pumpkin spice, så selv om gresskar er forbundet med høsten så bruker jeg krydderblandingen året rundt. Yumyum. <3 

Denne granolaen er lavkarbo fordi det ikke er brukt noe korn i blandingen, kun nøtter og frø! For å gjøre granolaen lettere fordøyelig for tarmen og næringsstoffene som finnes i maten mer tilgjengelig for opptak, er blandingen bløtlagt over natten. Mengden med honning som er brukt i oppskiften er helt innafor om du går på lavkarbo, ettersom man vanligvis ikke spiser hele formen med granola på èn gang. 😉 <3 

 

granola musli lavkarbo helse pumpkin spice

 

Slik gjør du: 

Bruk de nøttene og frøene du selv ønsker. 
Denne gangen brukte jeg ca. en dl. hver av disse:

Hasselnøtter
Valnøtter
Paranøtter
Mandler
Linfrø
Solsikkefrø
Sesamfrø
Bokhvete

 

Hell over vann og strø over en ts salt for enda bedre effekt av bløtleggningen. La blandingen stå over natten eller i minst 7 timer. Sil av vannet og skyll godt, og du kan godt bruke en stavmikser raskt på blandingen for å knuse de største nøttene litt. Fordel blandingen utover et stekebrett, og klatt på 3 ss med smør, 2 ss honning og strø på 2 ss pumpkin spice. Sett inn i ovnen på 150 grader varmluft. Når smøret er smeltet rører du alt godt sammen, og rør hvert kvarter frem til granolaen er tørr og sprø. 

Oppskift på pumpkin spice krydderblandingen finner du HER! 😀 

 

granola musli lavkarbo helse pumpkin spice

 

granola musli lavkarbo helse pumpkin spice

 

Mens jeg holt på å lage granolaen så kom jeg på en superdigg frokost, eller kveldkos om du vil, som jeg spiste heele tiden før men som har gått helt i glemmeboka! Den består av gresk yoghurt (eller naturell biola/kefir/yoghurt), friske og syrlige bringebær, knasende og krydret granola toppet med revet brunost som gir et karamellaktig hint for å toppe det hele. Har du ikke prøvd revet brunost på granolaen før? Oooh, Honey, you’re up for a treat! 

 

granola musli lavkarbo helse pumpkin spice

 

granola musli lavkarbo helse pumpkin spice

 

 

 

Har du andre måter å bruke granola eller müsli på som jeg bare teste? Legg igjen en kommentar! <3 

 

 

4 kommentarer
    1. Maiken Johnsen: Vet du hva, ikke jeg heller! helt til jeg avr på Brasserie Palo og bstilte en dessert som het “Brunost”. Merkelig tenkte jeg, men måtte prøve. Så fikk man en liknende rett med syrlig bringebærkrem og revet brunost! Var utrolig godt, så jeg måtte lage en egen versjon hjemme. Mmm <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg