Slik lager du sunne pepperkakekuler

God torsdag kveld. <3 Nå sitter jeg i siste innspurten før jul med tre lys i adventstaken og nellik- og kanelte i koppen, mens snappene med teksten “snart juleferie” popper inn på telefonen. Det er en veldig koselig tid, men også litt vemodig. Det kan jo ikke bare være meg som sitter med tanker om hvordan ting var før, og drømmer seg litt tilbake? Det blir jo en tid for refleksjon og ettertanke. Dette blir første året jeg ikke skal feire jul sammen med noen av foreldrene mine, og jeg jobber til og med andre juledag. Tanken om at “jula i år er avlyst for meg” har slått meg mer enn en gang, men samtidig handler det også om å lage egne tradisjoner og ikke minst være glad for det man har. Jeg er veldig takknemlig for å ha en jobb som gir meg økonomisk trygghet, og selv om jeg ikke er med dem, så sitter familien min trygt i hverandres hjem og spiser middag sammen, og de er bare et tastetrykk unna på telefonen. Det er det ikke alle som har, og det er verdt å ofre en varm tanke til andre enn seg selv også. <3 

Julestria kommer man ikke utenom i år heller, og denne oppskriften skulle vært ute hos dere for mange dager siden, men ting går ikke alltid helt som planlagt! Selv om det er litt seint nå, så er denne oppskrifta bare for god til å holde for meg selv, så her kommer den! 

 

Om det er slag du bare ha til jul så er det disse sunne, sukkerfri og seige pepperkakekulene! Om du får uventet besøk og ikke har noe klart i kjøleskapet tar de bare 5 minutter og rulle sammen og du trenger kun 3 ingredienser pluss julekrydder. 

 

Sunn pepperkaker kuler sukkerfri

 

Sunne pepperkakekuler

Grunnoppskriften er akkurat det samme som DENNE marsipanen, så du trenger: 

200g mandler
50g fibersirup gold 
1 eggehvite 

I tillegg må du ha: 
1 ts kanel
1 ts ingefær
1/2 ts nellik
1/2 ts kardemomme

Kværn mandlene, jeg bruker blenderen min til dette. Jeg kværner de med skallet på, men du kan skålde de om du vil. Bland krydderne inn i mandelmelet før du tilsetter væske for å få fordelt det jevnt i deigen. Tilsett fibersirup og eggehvite til slutt og kna massen til den henger sammen. Om du vil ha kulene søtere kan du tilsette ekstra valgfri søtning, for eksempel kokossukker eller noen dråper stevia. Rull de til kuler og oppbevar i kjøleskap. 

 

Sunn pepperkaker kuler sukkerfri

 

Noen ble litt sure på meg har en dag når jeg snakka om sukkerfritt julegodteri, fordi de mente at i jula skal man kose seg og og ikke være hysterisk på matfronten. Altså… ja? Jeg har jo aldri sagt noe annet! Jeg koser meg faktisk hver eneste dag jeg, ikke bare i jula. Jeg finner gleder i de minste ting, som at kaninen min legger seg ned ved siden av meg, nybarberte legger eller større ting som en nydelig middag med Espen. Og jeg ser helt ærlig ikke problemet med at noen ønsker å bytte ut alt sukkeret med et par alternativer, jeg tror ikke akkurat noen går i underskudd av sukker i jula uansett, haha! 😉 

Så kan vi som vil det kose oss med sukkerfrie julekaker, og de som ikke vil det kan la vær. 🙂 

 

GOD JUL FLOTTE, FINE DEG! <3

 

 

#sukkerfri #julegodis #sukkerfire #julekaker #diaketes #blodsukker #sunn #helse #kosthold #mat #pepperkaker #godiskuler #pepperkakekuler #raw #mandler #marsipan #livsstil #kkliving #underholdning #kake #jul 

 

 

6 kommentarer

Siste innlegg