Pumpkin spice kaffelatte og innedag

 

Enda en nydelig høstdag er over, og her i huset var det ikke en hvilken som helst høstdag. Espen har nemlig bursdag i dag, og han skulle få gjøre akkurat det han vil uten at jeg maser om å gå ut eller gjøre ting, og til hans store glede ble det selvfølgelig innedag med masse god mat, ny sesong av Stranger Things på Netflix og Supermario som hadde release denne helgen. Jeg må innrømme at selv om jeg får abstinenser av å sitte inne hele dagen, spesielt når det er så fint vær som det var i dag, så er det litt godt å bare bruke søndagen på å lade batteriene til en ny uke. 

 

Jeg var innom W. B. Samson når jeg var ute for å kjøpe frokost i dag, og kjøpte to nydelige boller, en kanelsnurr og en toppet med mørk sjokolade og fylt med napoleonskrem. Det er ganske sjeldent jeg spiser sånt, men hallo det er bursdag i dag! Vi koste oss i sofaen med boller og en kopp varm kaffelatte med pumpkin spice etter frokost mens vi så på Netflix. Got to admit, pretty perfect! 

 

pumpkin spice kaffe latte

 

Pumpkin spice kaffelatte 

Én kopp: 
2 dl helmelk 
1 espresso eller en liten sterk kaffe 
2 ts gresskarpuré
1 klype pumpkin spice kryddermix 
1 skvett fløte etter ferdig krem 
Søtning etter ønske, for eksempel sukrin eller fibersirup 

Ha alle ingrediensene med unntak av fløte/krem i en kjele og varm opp. Du finner fremgangsmåte på gresskarpuré og kryddermix i mitt forrige innlegg (link). Mens kaffen varmes opp kan du lage kremen. Hvis du liker søt kaffelatte så kan du ha i litt søtning i fløten før du visper den. Jeg har en sånn søt liten melkeskummer fra IKEA som er helt super, bare ha en skvett med fløte i en kopp og visp i ca. 1 min. Hell kaffen i en kopp eller stort glass, topp med krem og strø litt kanel eller pumpkin spice over for pynt. 

Jeg liker å gjøre kaffen min mer næringsrik, og piffer den gjerne opp med et par ts kollagen og en skvett MCT-olje. Det blir en super drikk hvis man ikke rekker frokost eller liker å spise første måltid litt senere på dagen. Å innta kollagen, som er et protein, daglig har mange helsefordeler, som du kan lese om i linken. Fløte og helmelk inneholder sunt fett som holder deg mett og gående lengre, og MCT-olje består av mellomlange fettsyrer som ikke må innom leveren for å forbrennes og dermed gir energi umiddelbart. MCT har også andre helsefordeler som for eksempel at det virker betennelsesdempende, er gunstig mot diabetes 2 og stoffskifteproblemer, gir pen hud og øker fettforbrenningen

Maren Aasen har skrevet et flott innlegg om hvorfor man bør spise gresskaret og ikke bare ha det til pynt på denne linken. 

 

pumpkin spice kaffe latte

 

pumpkin spice kaffe latte

 

Nå skal jeg bare nyte resten av kvelden sammen med Espen, og kanskje er jeg så heldig at jeg kan få prøve Supermario før kvelden er omme. Jeg føler at det er gode sjanser for det, siden jeg har laget hjemmelaget gelé med jordbær og jun. Espen har ikke helt lagt fra seg barndommen, og gelé er noe av det beste han vet, så kanskje jeg får prøve litt mens han gomler i seg gelé! Haha. 🙂 

 

 

#pumpkinspice #kaffe #latte #høst #gresskar #bursdag 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg