Lettvint bearnaise

 

Hvem visste at det skulle være så enkelt å lage sin egen bearnaisesaus? Ikke jeg i alle fall! 

 

Jeg elsker bearnaisesaus, og jeg vet at jeg ikke er alene om det akkurat. Problemet er at jeg alltid har hørt at det er så vanskelig å lage den selv, og har dermed brukt posesaus. Som en matblogger som satser på ren og hjemmelaget mat så er det et ganske dårlig trekk, fordi jeg aldri får lagt ut middagene jeg spiser bearnaise til. Så ikke tro at jeg er noe mer perfekt enn alle andre, fordi det er løgn! Men nå!! Aldri mer posebearnaise!! Jeg kan ikke tro at jeg brukte så lang tid på å prøve å lage denne sausen selv, og nå angrer jeg på at jeg ikke gjorde det tidligere. Prøv du også! 

 

bearnaise saus barnaise hjemmelaget

 

Lisas hjemmelagde bearnaisesaus på 1-2-3

 

3 økologiske eggeplommer
130 gram økologisk smør
1 sjalottløk 
2 ss estragon, tørket (mer hvis du bruker fersk)
2-3 ss hvitvinseddik 
1 ts kokosblomstsukker (eller det sukkeret du har) 
En dæsj vann 
Økologisk helmelk 

 

Begynn med å dele smøret i terninger og la det få romtemperatur. Hakk sjalottløk og stek i en terning av smøret sammen med sukker. Når den er gylden har du i hvitvinseddik, estragon og vann. Ta det av varmen. 

Kok opp en kjele med vann og sett en bolle som tåler varmen over kjelen. Ha eggeplommene i bollen og sett i gang med å vispe med en elektrisk visp. Når eggeplommene starter å tykne har du i den stekte løken mens du fortsetter å vispe. Ha i smøret litt etter litt, visp hele tiden. Ta bollen av varmen og smak til med melk hvis du syns sausen er for tykk eller har for sterk smak. 

Vannet i kjelen skal ikke koke og sausen må ikke bli for varm, da skiller den seg. 

 

 

bearnaise saus barnaise hjemmelaget

 

bearnaise saus barnaise hjemmelaget

 

Vi spiste sausen sammen med grønnsakene fra dette innlegget i går og helstekt kylling. Det var nydelig med ovnsbakte, norske grønnsaker! 

 

Er du redd for alt det mettede fettet i smøret? Så lenge kosten din ikke inneholder mye karbohydrater og da spesielt sukker og andre raffinerte og raske karbohydrater, så er det ingen link mellom mettet fett og livsstilssykdommer som f.eks. hjerte- og karsykdom. Faktisk så trenger kroppen fett for å kunne ta opp de fettløslige vitaminene, og fett inngår i mange viktige prosesser og strukturer i kroppen. Kos deg med saus, du. Det gjør i alle fall jeg! 

 

 

 

#bearnaise #barnaise #bernes #saus #hjemmelaget #fett #sunt #helse #ernæring #norskmat #norge #kosthold 

 

 

 

 

 

3 kommentarer
    1. Meget enkel og god saus. vi elsker den her i huset 😀 blir ikke pose saus hos oss lenger. takk for oppskrift.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg