Spis en regnbue!

 

Sensommer og høst er høysesong for norske grønnsaker og rotfrukter, og det er ikke tvil om at ferske grønnsaker smaker aldeles nydelig! Jeg er stor tilhenger av å støtte Norsk landbruk, og spiser så mye norskprodusert som mulig, og på denne årstiden lever man virkelig i Eldorado her i nord. 

En god dose rotgrønnsaker kan og burde være basen for alle gode matretter, og nå i sesong er det ikke vanskelig å finne noe som passer til alt. Potetsalat, brokkolipuré, blomkålgrateng, knasende salatblader og reddik, kålrotmos, maisbrød, ovnsbakte grønnsaker, tzatziki med agurk, gyldne tomater, altså HJÆLP så mye godt!! 

 

Et av mine beste tips når du skal handle grønnsaker til middagen er å se for deg en regnbue. Har du barn kan du la de gå på skattejakt etter alle fargene, eller kanskje du er så dristig at du tar utfordringen selv. Det er ingen hemmelighet at et kosthold bør være variert, og jo større variasjon jo bedre. Sunn mat inneholder masse gode byggeklosser for kroppen, og det er også slik at grønnsaker med forskjellige farger inneholder forskjellige antioksidanter. Siden det tross alt bærer mot høst (ja, jeg veit, jeg skal ikke nevne det igjen. beklager!) så er det bare en fordel å være godt rustet mot vond hals og rennende nese. 

Det er ikke bare en vanlig forkjølelse antioksidantene beskytter deg mot. Antioksidanter beskytter kroppen din mot frie radikaler, som dermed er med å minske faren for kreft, hjerte og-karsykdom, diabetes-2, benskjørhet og nervesykdommer som parkinson og alzheimer. Noen eksempler på antioksidanter er C og E-vitamin, betakaroten og selen. 

 

Spis en regnbue grønnsaker sunn helse

 

Dagens middag består av ovnsstekte grønnsaker. Rødbeter, gule, oransje og lilla gulrøtter, brokkoli og paparika. Jeg penslet de med Økologisk smeltet smør og stekte på 170 grader til de er gyldne og møre. 1-1,5 timer kanskje. Hvorfor ikke guffe på med 200 grader og ferdig i en fei? Les mer om Akrylamid på bloggen til Gry Hammer her

Grønnsakene ble servert med kylling og hjemmelaget bearnaisesaus. Jeg lagde denne sausen for første gang i dag, og jeg må faktisk innrømme at jeg gruet meg litt, fordi jeg alltid har hørt at det er så vanskelig. Men så feil kan man altså ta, det var superlett! Oppskrift på denne lagger jeg ut i morgen, så heng med! 

 

Spis en regnbue grønnsaker sunn helse

Elsker de lille gulrøttene som er orange inni, såå stilig! 

Spis en regnbue grønnsaker sunn helse

 

Spis en regnbue grønnsaker sunn helse

 

God lillelørdag videre til deg. <3 

 

 

 

#regnbue #grønnsaker #antioksidanter #byggeklosser #frieradikaler #norgetrengerbonden #norskmat #mat #helse #ernæring

 

 

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg