Taco med urter fra naturen: Skvallerkål!

 

Fredag betyr taco, ikkesant? Jeg tenkte at i dag er perfekt til å vise seg en rett jeg lagde tidligere denne uken: taco med grønne blader direkte fra naturen! Eller i din egen hage.

 

Skvallerkål er en plante som ble innført i Norge av munker i middelalderen, de brukte nemlig planten som medisinurt. Den er beroliggende, vanndrivende og betennelsesdempende, dermed ble den brukt i medisin mot blant annet leddgikt. Planten inneholder også mye vitamin C. I dag er planten ofte uønsket, mest blant hageeiere. Dukker den først opp er den vanskelig å bekjempe, og den danner lett store tepper av planter. For de som er som meg, og elsker naturlig og selvplukket mat, blir skvallerkål brukt til å lage supper, pesto, te m.m. men her har jeg valgt å bruke den helt ubehandlet som grønt i tacoen min. Denne er plukket oppe ved Sognsvann i Oslo, men titter du ut døra di hjemme kan jeg nesten garantere at du finner den. Den er like vanlig som løvetann, som forøvrig også er veldig godt å bruke i salater, og minner om ruccola! 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Taco med næringsrike, grønne blader fra din egen hage!

 

Det er best å plukke unge skydd, siden bladene blir bitre når planten vokser. Skvallerkålen vaskes og bladene nappes av stilken. Lag taco med alle dine favoritt-tilbehør, og bruk bladene som grønt tilskudd i salaten din. Bladene er også gode og hakke opp og røre inn i guacamolen, salsaen eller i tacokjøttet, på den måten gjemmer du mye god næring i maten din. Helt gratis, og hagen din er bare glad for å levere godsakene! 

Du finner mye god informasjon og bilder av hvordan planten ser ut HER og HER! 

DENNE LINKEN finner du mine tips om hvordan du kan lage en litt sunnere taco til i kveld. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

Ble du inspirert til å prøve noe nytt til tacoen i kveld? Det håper jeg, og ønsker deg med det en god helg!

 

 

#mat #matfranaturen #taco #fredag #skvallerkål #plukkselv #gratis #grønn #sunn #kosthold #helse #medisin #urter

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg