Lisas sunnere taco! Fire enkle tips.

 

 

Fredagstacoen er godt etablert i mange norske hjem. 
Det syns jeg er superbra! Taco gir kroppen litt av alt, karbohydrater, proteiner og fett, og ikke minst et bredt utvalg av fargerike grønnsaker.
Akkurat slik kroppen vår liker det!

Enkel hverdags-tacowrap med fargerik salat, mye spirer, seterrømme, fermentert ketchup og tacokrydrede hjerter

 

Hos oss er taco nærmest blitt rutine.
Vi har begge våre favoritter og “must’s” til tacoen, og siden jeg er skrudd sammen slik jeg er så har jeg alltid et behov for å modifisere. På denne måten er tacoen under stadig utvikling, og jeg tror nok ikke jeg er alene om det. For meg er taco for fem år siden knapt det samme som det er i dag. Om jeg ikke trodde det kunne bli noe bedre da, så tror jeg i alle fall ikke det nå! Det samme tenker jeg sikkert om fem nye år. Taco4ever! 

Taco er ikke lik hos noen. Men min er kanskje litt mer utenom det vanlige enn andre sin? Det er i alle fall ikke uvanlig å få kommenterer som “Hvorfor skal du bytte ut det som er sunt, med noe endre sunnere? Det er da sunt!” Jeg har ikke noe annet svar på det enn… hvorfor ikke? 

 

Her er mine beste tips for å gjøre tacoen enda bedre og enda sunnere! 

 

1. Salaten

Den meste solgte salaten i Norge er Isbergsalat. Ikke noe dumt i det, Isbergsalat er sunt. Men det er slik at jo mindre farge en grønnsak har, jo mindre næringsstoffer inneholder den. Til sammenligning så inneholder Isbergsalaten 1 gram kostfiber, 32 % vitamin K og 18 % folat mens grønnkål inneholder nesten 4 gram kostfiber, 3,3 gram protein, 55% vitamin A, 938% vitamin K, 150% vitamin C, 26% kalium, 150% kobber, listen er lang, trenger jeg å fortsette? 

(Tallene er “andel av referanseverdi”: Referanseverdien for vitaminer og mineraler er satt i Matinformasjonsforskriften. Disse tallene tar ikke hensyn til kjønn, alder eller annet, og de har ingenting med Helsedirektoratets ernæringsanbefalinger å gjøre. Det er kun lov til å oppgi mengden vitaminer og mineraler i en vare dersom mengden per 100 g overstiger 15 % av referanseverdien.  Når det er over 15 % i en vare, har det en helseeffekt i kroppen.
Kilde: Matvaretabellen 2014) 

 

Når jeg går i butikken, så ser jeg etter de grønnsakene med mest farge. 
Du kan lett søke opp de aller fleste grønnsaker og næringsinnholdet på bama.no. 

Her er mine salat-favoritter!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Grønnkål
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Nyoppdagelse, svartkål!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Spinat!

Start gjerne med å blande inn en av typene du kunne tenke deg, med salaten du vanligvis bruker. Andre typer som er fine å bruke er rød lollosalat, ruccola og romanosalat. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Deilig salatbolle, med alle mine 3 favoritter!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

2. Krydder

Krydder er alfa og omega i matlaging, og spesielt i taco! Jeg liker å blande tacokrydderet mitt selv, fordi jeg kan få akkurat de smakene jeg vil, minus alt sukker, salt, ++ som lurer seg i ferdigblandinger i tacohylla på matbutikken. Jeg blander mye om gangen, slik at jeg kan ha det klart i et glass stående i hylla!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det fine med å blande selv er at man kan få mer av de smakene man liker best! Noen krydder er helt essensielle for å få den velkjente, aromatiske tacosmaken.

For meg er de viktigste:
– Spisskummin/kumin. Du vil kjenne igjen lukten med en gang du åpner beholderen til krydderet!
– Paprika
– Chilipulver og/eller chiliflakes
– Oregano

Andre kryddere du kan prøve deg frem med er:
– Hvitløkpulver
– Løkpulver
– Sellerisalt
– Nellik
– Allehånde
– Cayennepepper
– Pepper
– Muskat 
– Kardemomme

Jeg bruker som regel en spiseskje av alle overnevnte, og litt mer av favorittene øverst. Kumin er spesielt viktig for å få den velkjente tacosmaken. 

I tillegg liker jeg å bruke Gurkemeie, fordi krydderet har en rekke helsefordeler. Blant annet kan det hjelpe på fordøyelsen, tarmhelsen din og lindre mageplager, den er betennelsesdempende og kan forebygge uønsket sopp og bakterievekst, kan være godt for hud, rense blodet, redusere kolesterol, listen er så lang. Virkestoffet i gurkemeie heter curcumin, og i kombinasjon med pepper kan effekten økes med 2000%. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Det kan kanskje virke litt dyrere å kjøpe så mange krydder i forhold til en 3-pakk med tacokrydder. Men når du får blandet alt sammen, så sitter du igjen med mye mer krydder enn du ville fått i noen en ferdigposer fra butikken! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

3. Kjøttet

Veganisme eller vegetar er jo skikkelig trendy om dagen. Men for min egen del så tror jeg ikke å kutte forbruket helt er veien å gå. Det er mange som spør meg om jeg er veganer, men det er jeg ikke. Jeg liker derimot å kalle meg selv en bevisst forbruker. Det er mange grunner til valgene jeg tar når det kommer til kjøtt, men de viktigste grunnene for min del er dyrevelferd og helse. Jeg har i tankene et lengre innlegg om kjøtt og andre animalske produkter, fordi dette er et av mine større interessefelt. I mellomtiden er dette mitt beste tacokjøtt-tips:

Gjem grønnsaker i kjøttet!
Jeg er så glad i dette, fordi det gjør kjøttet sunnere, billigere, det varer lenger og til fler mennesker. Istedenfor å steke to pakker karbonadedeig, så har vi i masse grønnsaker og bruker bare en pakke. Det halverer faktisk kjøttforbruket, gir deg bedre helse og bedre råd og større mulighet til å være bevisst på produktene du kjøper, som gir bedre dyrevelferd og bedre betalt til bonden. Det er også en fin måte å få brukt opp reste-grønnsaker du har i kjøleskapet som snart synger på siste verset uansett. Win-Win-Win!

Kutt ønsket mengde forskjellige grønnsaker i små biter og fres i smør før du heller over kjøttet. I taco er det jo så mye smak i krydderet man bruker, at det døyver helt ned smaken av grønnsaker. Man kan velge å tilsette bare 10% grønnsaker, eller om vi ofte gjør, nesten over 50% grønnsaker i kjøttet. 

Mine yndlinger i tacokjøttet er
– Løk, masse løk! 
– Hvitløk
– Paprika
– Bønner, kikerter og andre belgvekster 

Alle grønnsaker kan brukes, her er det i tillegg et par gulrøtter og en polkabete som var til overs fra en annen middag. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Helte til slutt over en boks med bønner, det er både proteinrikt og fyller ut kjøttet en hel del!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

4. Lag din egen salsa!

Jeg vil anbefale deg å lage så mye du kan kan selv istedenfor å kjøpe det ferdig på butikken. 
Det er billigere, du kan ha i akkurat det du vil, det er mye sunnere og du slipper alle konserveringsmidler, sukker osv som de blander inn. Salsa tar jo dessuten så kort tid å lage selv! 

Hakk bare opp grønnsakene du syns er best, tilsett en boks hakkede tomater, rør rundt og ferdig. 

I denne brukte jeg en boks hakkede tomater, en løk, to rødløk, et par fedd hvitløk, lett ferskt basilikum og koriander, purreløk, chili, jalapenos og krydret med pepper, gurkemeie, kumin og litt salt. Easypeasy! 

Til slutt rørte jeg inn en teskje med fermentert ketchup, fordi jeg ville at denne skulle fermenteres. Det måte jo prøves det også, og resultatet ble mye bedre enn jeg hadde trodd! Glasset på nesten en liter ble tomt på under en uke, og det ble brukt på alt mulig. Fordelen med å fermentere ting som dette er at bakteriene lever av sukker og stivelse, dermed blir en del av sukkeret brutt ned og du får mindre blodsukkerstigning og den blir sunnere. Det er jo mye fruktsukker i tomatene f.eks. Melkesyrebakteriene og enzymene som dannes er gunstige for tarmen og fordøyelsen din, som også er en av de mannge grunnene til at du burde spise fermentert mat. Har du ikke en startkultur kan du bruke en ss upasteurisert eplecidereddik. 

 

 

 

For å fatte meg i korthet har jeg nå tatt med de fire tingene jeg syns er mest viktig. 
Andre ting jeg liker å gjøre er å kutte ut osten, fylle på med spirer, bytte ut de vanlige lefsene med fullkorn-lefser og bytte ut lettrømmen med seterrømme. Jeg er ganske opptatt av at vi burde spise så lite som mulig raske karbohydrater og ikke konsumere så mye lette melkeprodukter som vi gjør. Med mindre det er i kombinasjon med mye karbohydrater og lite bevegelse så er ikke mettet fett farlig, og melkeprodukter som inneholder melkefettet er mye sunnere og øker opptaket av næring. 

Jeg må også legge til min egen “must have” når det kommer til taco, som altså er bare helt magisk. Knus litt Mexican Fiesta over tacoen. Ja, potetgullet. Det høres kanskje rart ut, men jeg lover deg, bare prøv. 

 

Jeg hørte Børge Fagerli si “Jo mer mennesket tukler med maten, jo mer tukler maten med mennesket”, og akkurat den setningen tenker jeg ofte på når jeg er ute og handler, og det påvirker i stor grad hvilke produkter jeg velger å kjøpe og hvilke produkter jeg ikke en gang vier en tanke. 

 

Håper alle får en fantastisk helg, at minst ett av tipsene ga deg noen nye og fristende idéer 
til middagen i kveld, slik at du kan kose deg stort med din litt sunnere taco i kveld!

 

 

Kyllingtaco med spirer, seterrømme, grønnkål og fermentert løk!

 

God fredag. :*

 

#taco #fredag #helg #fermentering #salsa #salat #grønnkål #kjøtt #dyrevelferd #etikk #samfunn #mat #sunt #godt.no #matblogg

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg