Frokosten som holder meg gående!

 

 

For noen flotte dager vi har hatt den siste tiden! Sola har virkelig gjort jobben sin, det har vært såå deilig å være Oslo-borger altså. Samtidig har det vært stille på bloggen min, men det har absolutt ikke vært stille i livet mitt. Det har skjedd mye, til tross for at jeg virkelig sliter med energinivået om dagen. Da er det  superviktig og gjøre ting som gjør deg glad og gir energi, så jeg har rett og slett prioritert mye hvile og være ute i det flotte været med vennene mine så mye som mulig. Fordi det er dét jeg trenger, og sliter du med det samme burde du se på hva som gjør DEG glad og gjøre akkurat det så mye du kan! I slike perioder er det ikke alltid så lett å få i seg bra mat heller, men heldigvis har jeg nå falt totalt hodestups forelsket i en frokost som jeg syns er fantastisk god, og som samtidig gir mye energi, holder blodsukkeret stabilt igjennom hele dagen og holder meg mett i mange timer. Jeg er helt frelst! 

 

 

sunn frokost

 

For å holde et stabilt blodsukker er det viktig å spise nok fett. Fett gir også mye energi og er viktig for opptak av næringsstoffer. Proteiner holder deg mett lenge fordi spaltingen til aminosyrer hovedsakelig skjer magesekken av magesyre. Proteiner holder seg dermed i magesekken lenger, og det gjør at du holder deg  mett lenge. Grønnsaker er alle enige om at er viktig å spise, så du får faktisk ingen forklaring til den, men hold av i alle fall halvparten av plassen på tallerkenen din til grønnsaker. Brød og andre kornprodukter prøver jeg å holde til et minimum på starten av dagen, fordi jeg føler meg tung og sliten etter et stort måltid med mye korn, og jeg trenger en stor frokost for å holde ut helt til lunsj! 

 

For å dekke frokost-behovet mitt har jeg funnet en genial løsning som kun tar 10 minutter og kokkelere sammen og som smaker himmelsk godt.
Fremgangsmåten deler jeg med deg nå!

 

Du trenger en pakke med fryste aspargesbønner, to egg, en god dæsj helmelk (eller den melka du har), ekte meierismør og litt salt. Gjerne økologiske dyreprodukter!

Ha en good klatt med smør i en panne og fyr opp varmen til den er veldig varm. Ha de fryste aspargesbønnene i pannen (ja, hele pakken, elelr så mye du klarer å spise) med litt salt, og rør kontinuerlig. Glovarm panne gjør at grønnsakene ikke blir vassete, men pass på! Det er ikke alle panner som tåler høy varme. Mens de steker rører jeg sammen to egg, melk og salt. Når aspargesbønnene er gyldne og har litt farge heller jeg de på en tallerken, og så går eggene rett i pannen. Noen liker godt stekt, noen liker lite stekt. Jeg liker en svak farge utenpå og nesten rå inni, en mellomting altså. Jeg får det til ved å hele tiden skrape røren fra kanten og inn til midten i stedet for å røre rundt, og til slutt vende røra og gi det noen sekunder opp ned også. Det tar omtrent et minutt og steke eggene. Det er anbefalt og ikke bruke mye salt i kosten, men spiser du hjemmelaget mat og lite fabrikkmat og annen prossesert mat kan du unne deg salt ellers med god samvittighet. Og er du redd for smør og mettet fett? Don’t be. Les her! 

 

sunn frokost

 

Dagen bildene er tatt er riktignok et unntak. Jeg hadde kun en pose med aspargesbønner igjen (kriiiise!!), og siden dette var en lørdag, var vi to som skulle ha frokost her i huset. Jeg elsker å dele måltider med noen, så vi spiser sammen så ofte vi har mulighet. Jeg supplerte derfor med fersk spinat og et rundstykke servert med hjemmelaget leverpostei  (se link) på. Samboeren vil gjerne ha speilegg ovenfor eggerøre, så da får han selvfølgelig det. 

Sunn frokost

 

 

Det er veldig frustrerende å gjøre en god innsats hver dag for å gi kroppen god og sunn næring og mosjon, og alt jeg får tilbake er en følelse av å være utmattet og tiltaksløs. Jeg har tidligere delt at jeg nylig har blitt diagnostisert med depresjon, og det gjør det også vanskelig å være dedikert til noe som helst, til og med til bloggen og matlaging, som er noe jeg elsker. For det mentale sin del er det ekstremt viktig for meg å gjøre ting jeg vil gjøre og ikke minst ikke ha dårlig samvittighet for det som ikke blir gjort. Jeg er så dedikert jeg klarer og er fornøyd med det, og jeg vet at det skal lønne seg til slutt! Første prioritet her i verden er faktisk deg selv, og selv om du tror du hjelper andre ved å sette deg selv i andre rekke, så gjør du ikke det. De rundt deg og du du er glad i kan ikke være lykkelig hvis de vet du ikke har det bra. Så pass på deg selv først, gjør det du klarer og ikke ha dårlig samvittihet! <3 

 

 

 

 

 

 

 

#mat #helse #kosthold #sunn #frokost #egg #økologisk #bønner #mentalhelse #underholdning #motivasjon #energi #fett #proteiner 

 

 

 

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg