Aromatisk, hjemmelaget leverpostei

 

 

God torsdag! I skrivende stund sitter jeg og spiser Fransk Kornbrød med hjemmelaga leverpostei på fra French bakery i mathallen i Oslo og drikker en kopp med Matcha latte som jeg fant oppskrift på hos Lykkebobla. Egentlig er jeg ikke så glad i brød, men brødene fra French bakey er av en helt egen klasse altså, spesielt med denne leverposteien på! Vi måtte kjøpe med et brød når vi var innom i går på jakt etter lever i ferskvaredisken, til en oppskrift som jeg har fått helt dilla på. Jeg har funnet ut at det er en mye større utfordring å få tak i innmat enn jeg trodde, og det er litt skremmende. Hvordan kan det ha seg at så bra mat er så lite attraktivt at man faktisk må leite, til og med i Oslo? Jeg tenker at forespørselen må opp! 

Som du sikkert skjønner så fikk jeg tak i lever, og det ble leverpostei i går. Jeg har hatt lyst til å dele denne oppskriften så lenge, og endelig kommer den! 

 

Hjemmelaget leverpostei innmat bruk hele dyret jernrik mat

 

Hode til hale

Lever og innmat generelt er en av tingene jeg er opptatt av å inkludere i kostholdet vårt i mye større grad enn det som er vanlig i dag. Som jeg da innledningsvis så var det faktisk vanskelig å finne lever, til og med i Oslo! Å sette lys på hode til hale-bevegelsen, som har fokus på bruken av hele dyret, er derfor viktig for meg. I dag er det filetene og de fine stykkene på dyret som er attraktive, mens mye utrolig god mat som f.eks. lever er et biprodukt. Derfor får man kjøpt innmat billig, og i tillegg er det utrolig sunt! Lever inneholder mye vitamin B12, jern, folat, kaluim, omega 3 og proteiner blant annet. Inntak av lever og annen innmat er bra fordi vi gir kroppen et bredere spekter av proteiner, aminosyrer som vi finner mindre av i vanlig muskelkjøtt finner vi mer av i innmat og motsatt. Et balansert inntak av begge deler er viktig! Dette visste forfedrene våre godt, etter mange år med å kun leve av det man har tilgjengelig og være avhengig av å bruke hele dyret. 

 

Det er mange grunner til at jeg syns det er viktig å utnytte hele dyret, hvis man først skal spise dyr, og det skrev jeg et langt innlegg om forrige uke. Det kan du lese her: Dyrenes bønn. 

 

Hjemmelaget leverpostei innmat bruk hele dyret jernrik mat

Hjemmelaget leverpostei innmat bruk hele dyret jernrik mat

Jeg trodde at leverpostei var vanskelig å lage, men det var tvert i mot veldig enkelt! Dette er noe alle klarer, og det tar ikke så lang tid, så sant man har en matprosessor tilgjengelig. Slik lager du den!

 

Aromatisk, hjemmelaget leverpostei

500 g. lever, jeg har brukt kanin og lam, begge ble gode
200 g. annet kjøtt, jeg brukte svinenakke
1 egg
1 løk
3 fedd hvitløk
1-2 ts pepper
1/2 ts allehånde
1/2 ts nellik

 

La leveren ligge i vann i ca. to timer. Kok opp en kjele med vann og ha leveren raskt i, ca. 1-2 minutter. Kutt kjøttet i terninger og ha i en foodprosessor sammen med resten av ingrediensene. Kjør til du har en glatt masse. Plassér røra i en smurt form, jeg brukte en brødform. 

Det beste er å steke leverposteien i et vannbad. Jeg plasserte formen med røre i en ildfast form og fylte på vann etter jeg hadde plassert det hele på nest nederste rille i ovnen. Stekes i ca. 50 min på 175 grader. 

 

 

Hjemmelaget leverpostei innmat bruk hele dyret jernrik mat

Hjemmelaget leverpostei innmat bruk hele dyret jernrik mat

Hjemmelaget leverpostei innmat bruk hele dyret jernrik mat

 

Leverpostei er så genialt å ha i kjøleskapet, og denne leverposteien er den desidert beste jeg har spist noen gang. Leverposteien er like god å ha på brødskiva som den er å ha til middag eller maule hvis man er småfysen på noe godt. Jeg er rett og slett helt frelst, og kommer til å lage dette mye frammover! 

 

Håper du har latt deg friste! 

 

#mat #innmat #lever #hodetilhale #norgetrengerbonden #bonde #norge #leverpostei #hjemmelaget #godt #matblogg #helse #kosthold #vitamin 

 

2 kommentarer
    1. lykkebobla: Ja, var et prosjekt å få tak i lever, men etter det var det rene plankekjøringen! 🙂 Takk for at du delte oppskrift på latten, den var god! Mmm. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg