Leverpâté med bacon og fargesprakende tilbehør

 

Eller leverpostei som det heter på godt norsk!

For en tid tilbake la jeg ut DENNE oppskrifta på hjemmelaget leverpostei,  som virkelig falt i smak her i hus. Siden jeg spiser lite brødmat bestemte jeg meg for å lage en middagsrett med posteien, og for å være ærlig så jeg for meg at dette kom til å bli en helt middelmådig middag. Ikke superbra, men ikke helt magisk heller, bare en helt ok middag. Men så feil kunne jeg ta, dette var uten og overdrive en av de beste middagene jeg har spist i hele mitt liv! 

 

leverpostei hjemmelaget

 

Som jeg skreiv i innlegget hvor du finner oppskriften på leverposteien, er jeg opptatt av bruken av hele dyret. Ser man tilbake på hvilken mat oldefar og oldemor spiste, og enda lenger bak, ser vi bruken av hele dyret i mye større grad enn vi gjør i dag. Kanskje mest fordi ressursene var begrensede og man måtte bruke det man hadde til det fulle, men de var nok litt mer bevisste enn vi er klar over. Alt muskler og kjøtt inneholder mye proteiner, så man skulle tro at å spise indrefilet er bra nok i seg selv, men fordi muskelkjøtt inneholder proteiner som innmat har mindre av og motsatt så får vi i oss et mye bredere spekter av aminosyrer, som kroppen vår har utrolig godt utbytte av. Dessuten inneholder innmat utrolig mye næring, blant annet vitamin A, jern, sink, selen og B12. 100 gram storfelever inneholder faktisk minst 50 ganger dagsbehovet av vitamin B12! 

 

Som tilbehør har jeg ovnsbakt potet og pastinakk, stekt løk og paprika, rosenkål, fermenterte rødbeter og selvfølgelig bacon som topping på leverposteien. Rødbeter har jo en lang tradisjon som tilbehør til leverpostei, og hjemmelagde, fermenterte rødbeter har utrolig mange helsefordeler. Fermentering betyr kort og godt gjæring, og i matsammenheng så vil det si at vi bruker melkesyrebakterier, som vi er helt avhengige av for å ha en fordøyelse og fungerende tarm, til å konservere mat. Det er med andre ord en eldgammel konserveringsmåte, som er blitt brukt i tusenvis av år i hele verden, lenge før hermetisering, sylting og frysedisker var tilgjengelig. Fermentrete matvarer inneholder derfor melkesyrebakterier og enzymer som er svært gunstig for deg, og er i tillegg mye lettere å fordøye enn vanlig rå mat. Jeg syns også den syrlige smaken er supergod, og de syrlige rødbetene var helt himmelske sammen med leverposteien. 

 

Hurra for tradisjonskost! 

 

leverpostei hjemmelaget

leverpostei hjemmelaget

 

leverpostei hjemmelaget

leverpostei hjemmelaget

 

Oslo er fantastisk flott og solfylt i dag, så siden jeg har fri skal jeg ta meg en tur ut. Først må jeg ta ut surdeigsbrødet som står i ovnen og nå dufter deilig nystekt brød i hele leiligheten, det skal få stå på benken og hvile til jeg kommer hjem igjen. Endelig surdeigsbrød igjen, så det blir nok en skive eller to med masse smør og deilig leverpostei til kveldsmat i dag! <3 

 

Håper du får en flott dag i dag, beste ønsker fra

#mat #innmat #helse #kosthold #tradisjon #tradisjonskost #steinalderkost #lever #fermentering #grønnsaker #oslo 

 

 

 

Kilder:
https://nhi.no/sykdommer/blod/anemier/vitamin-b12-mangel/#heading-4

http://legemiddelhandboka.no/Legemidler/?frid=Tk-04-blod-126

http://www.matvaretabellen.no/lever-storfe-raa-03.122

5 kommentarer

Siste innlegg