Raw & vegan carbonara med kun 3 ingredienser

 

Det er mandag!
For mange vil det si den kjøttfrie dagen i uken. Kjøttfri mandag er et raskt voksende fenomen, og jeg syns det er en god trend. Selv om jeg ikke er for å kutte kjøtt fra kosten 100%, så er kjøttfri mandag en god start for å kunne kutte forbruket betraktelig. 

 

Denne ukens kjøttfrie mandag er billig, mettende, enkel, sunn og proteinrik!
Retten er inspirert av pasta carbonara, men pastaen er byttet ut med strimlet squash og ostesauen inneholder nesten bare linser. Den er så enkel og billig å lage, og best av alt så er det samtidig sunt og mettende! Alt du trenger er squash, linser og kokosmelk eller annen melk. Strimlet squash trenger heller ingen annen tilberedning, så “pastaen” er rawfood, selvom sausen ikke er det. Kjempefint for meg og mange fler som syns det kan være litt vanskelig og spise nok rå mat.  Linser inneholder også masse proteiner og kostfiber som gjør at det metter godt. Sammen med fett fra kokosmelk er dette et fullverdig måltid. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

En squash koster maks 20 kr
En boks økologisk kokosmelk fra coop koster 12 kr
En boks røde linser fra gogreen koster 30 kr, 
men fåes mye billigere på en innvendrerbutikk f.eks. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

 

Zoodles med carbonarasaus! 
I dag valgte jeg også å bruke en agurk i zoodlesene mine, som jeg liker å kalle det, men det ble litt mye vann så jeg vil ikke anbefale deg å bruke agurk. Vanligvis bruker jeg kokosmelk i sausen, fordi det gir en nydelig kremet konsistens og smak, men min nærbutikk hadde i dag 40% på helmelk pga. dato, så jeg valgte å støtte oppunder en av mine større verdier og hjelpe samfunnet med å kaste mindre mat. 

Vegetardag
Jeg har også lenge hatt lyst til å prøve Coop extra sin serie “Vegetardag” som ble lansert i høst, så jeg tok med en pakke “Pulled” fra butikken. Min tanke var at den kunne passe godt som topping på carbonara-retten, og det stemte godt! Jeg vil derimot ikke anbefale og bruke barbequesausen som fulgte med i pakken, det kan nesten defineres flytende sukker! Jeg krydret den selv med litt hjemmelaget tacokrydder.  Produktene baserer seg på erteprotein, noe jeg syns er superflott, fordi det blir brukt soya i det fleste vegetarprodukter. Jeg prøver å unngå soya, og det finnes en rekke grunner til det. Du kan lese veldig mye om Soya her! 

Denne vil jeg helt klart anbefale deg hvis ikke økonomi er et tema!
Kjempegod syns jeg. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

Oppskrift:
Strimle squashen eller kok pasta hvis du heller ønsker å bruke det. Jeg brukte en gang stekte potetbiter, det var også veldig godt! Du kan bruke hva du vil, og grønnsakspasta er sikkert fint å bruke til barn. Men jeg prøver å spise mer rå mat, og da er zoodles perfekt!
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Skyll linsene og kok de til de er helt møre. Jeg pleier å gi de et rast oppkok, før jeg setter ned varmen og lar de småputre i rundt 15 minutter. Pass på å etterfylle med vann hvis det koker tomt for vann! Det kan være lurt å bruke lokk. Når linsene er helt møre tilsetter jeg en dæsj med kokosmelk og litt pepper og muskatnøtt. Du kan også tilsette ost hvis du skulle ønske det, det smaker veldig godt i denne sausen! 

Rør squashen inn i sausen. Vel bekomme! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Vegetarkjøttet varmet jeg bare noen minutter i pannen og strødde over. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

I mitt repertoar så var egentlig denne “sausen” en linsestuing.
Det er akkurat samme oppskrift, men jeg lager den litt tykkere, og lager noe godt å ha som topping. Som regel er toppingen sprøstekt løk og kikerter krydret med tandoorikrydder, veldig mettende og godt!

Så da har du altså to middager med samme oppskrift, og begge er megagode syns jeg!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Håper du får en flott uke!

 

 

#kjøttfri #kjøttfrimandag #mandag #vegetar #vegansk #kokosmelk #linser #sunt #mat #billig #økonomisk #enkelmat #pasta #carbonara #kikerter #squash #coop #vegetardag #protein

 

 

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg