Hva er fermentert drikke?

Jeg eeelsker fermentert drikke! Det er søtt og syrlig og inneholder kullsyre, nesten som brus. Jeg har faktisk nesten ikke drukket brus siden jeg startet med å lage fermentert drikke, det er en veldig god erstatning for brus og i tillegg mye sunnere!

Fermentert drikke inneholder levende probiotika (melkesyrebakterier), organiske syrer, gjær og enzymer, det er lekende lett å lage og det finnes uendelig mange varianter av både type og smak. Det er egentlig fantasien som setter grenser!

kombucha
Kombucha med bringebær

 

 

Fermenterte drikker er veldig i vinden for tiden men er uansett ikke noe nytt, kineserene startet med fermentert drikke for ca. 5000 år siden til medisinsk bruk og alle verdensdeler har sine egne oppskrifter som har gått i arv i generasjoner. Noen tillegger fermentert drikke nærmest magiske egenskaper ved at det visstnok helbreder sykdom og mange med fordøyelsesproblemer kan fortelle at de opplever å få et helt nytt liv. Forskningen er ikke utelukkende enig i alt dette, og selv vil jeg ikke påstå at fermentert drikke kommer til å endre livet ditt, men å bytte ut brus med fermentert drikke kan allikevel anbefales. Også smaker det jo såå godt!

Fermentering er en prossess som kalles melkesyregjæring. Det er en prossess hvor sukker gjæres og lager alkohol, hvor alkoholen igjen brytes ned til organiske syrer ved hjelp av melkesyrebakterier. Sukkeret som brukes kan være for eksempel vanlig rørsukker, fra fersk frukt eller honning. 

 

jun
Jun med aprikos og mynteblader

 

 

De vanligste fermenterte drikkene er kombucha, jun og vannkefir. Disse kan du lage hjemme selv på kjøkkenbenken, og du kan tilsette frukter og bær for å få din favorittsmak! Jeg skal etterhvert dele oppskrift på alle tre, så kanskje du kan prøve selv? Mange velger uansett å kjøpe ferdige produkter, og det norske markedet begynner etterhvert å få et større utvalg. Noen norske merker er Raastad Kombucha, Surf Kombucha, Tibi-drikk og UR har kombucha på tappekran

Organiske syrer, enzymer og melkesyrebakterier skal støtte fordøyelsen og mange erfarer å få en mye bedre og fungerende mage etter at de har startet med fermentert drikke. Det er allikevel noen som opplever kvalme, hodepine og magesmerter. Dette er gjerne personer med nedsatt immunforsvar eller ubalanser i fordøyelsen, og jeg vil anbefale alle som aldri har smakt fermentert drikke før og starte med en liten slurk for å teste kroppens reaksjon. De fleste vil ikke merke noen reaksjon, men de som opplever å føle seg uvel bør starte med små mengder. Start med 1-2 spiseskjeer om dagen og øk mengden sakte. Gravide og ammende skal ikke starte med fermentert drikke dersom kroppen ikke er vant med det fra før. 

tepache
Tepache, fermentert ananasdrikk med kanel og nellik

 

 

Selv drikker jeg fermenter drikke nesten daglig, og min favoritt er definitivt vannkefir med bringebær. Jeg har også testet noe som heter Tapache, som er en mexicansk variant laget med ananas og varmende krydder som jeg virkelig digget! 

Har du smakt noen fermenterte drikker? Hvilken er din favoritt og lager du den selv? 😀 

 

 

4 kommentarer
    1. Hei!
      For ein flott blogg du har, kom over den etter artikkelen om nøttesmør på vektklubb. Vannkefir er SÅ godt! Så bra at du slår eit slag for fermentering.
      Eg har eit spørsmål om den oppskrifta på nøttesmør, og det er kor lang holdbarhet det har? Kan feittet harskne? Vurderer å lage ein del spiselige julepresangar i år, og tenkte at nøttesmør kunne vere eit fint innslag i pakka. Bør nøttesmøret stå kaldt eller er det greitt at det står i romtemperatur? Og går det greitt å lage nøttesmør med valnøtter?
      Gler meg til å lese meir på bloggen din! 🙂

    2. Thea: Hei! Så hyggelig å høre fra deg, og utrolig moro at du liker bloggen min!

      Nøttesmøret har ganske lang holdbarhetstid, jeg vet dessverre ikke hvor lenge. Saltet er med å fungere som konservering i tillegg til smaksforsterker, og ekte nøttesmør som du kjøper på butikken inneholder heller ikke noe annet enn kun nøtter og salt, og de kan stå i butikkhylla ganske lenge!

      Jeg oppbevarer mine i kjøleskapet, bare for å være på den sikre siden. Nøttesmør er perfekt som julegaver! Du kan bruke alle slags nøtter, også valnøtter. F.eks. Tahini er jo laget av sesamfrø, så du kan lage det med mye forskjellig.

      Håper du har en fin uke!

    3. Hei Thea
      Jeg har ikke prøvd å fermentere Frukt før, hva er fremgangsmåten på frukt drikke med alkohol i seg
      Mvh varg

    4. Fermentert rødbetesaft er tingen!
      Jeg er østeuropeer og der er det ganske populært å lage det hjemme. Best med dillblomst, hvitløkfedd, laurbær og pepperrot på bunnen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg