“Det er ikke sunt å være så sunn!”

Er du lei av at alt skal være så sunt? Fettfri her og sukkerfri der, og sunn ditt og datt, vi blir bombardert hele tiden fra reklamer og sosiale medier, og gjerne i kombinasjon med godt trente personer. Hvorfor sier jeg dette, jeg som skriver en helseblogg? 

Jeg tenker at et sunt kosthold og sunn tankegang er å gi kroppen sin den næringen den trenger for å gi deg en sprudlende god hverdag, og det har ingenting med vektnedgang eller hvordan kroppen ser ut å gjøre. For min del så er en sunn livsstil en måte å være glad i meg selv på, og det gir meg en god følelse å vite at jeg har gjort noe godt for kroppen min, på samme måte som jeg får en god følelse av å glede noen andre. Helse og sunnhet for meg er ren egenkjærlighet, ikke noe annet. 

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg fikk en kommentar fra en kollega her som dagen som provoserte meg fryktelig mye. Jeg var på pauserommet og koste meg med en skikkelig god grønn smoothie da personen sier:

“Æsj, hva ér det der? Det er ikke sunt å være så sunn!” 

1. Jeg tror mange kan kjenne seg igjen å få høre slike kommentarer, og jeg klarer ikke å la det ligge, fordi jeg blir så irritert av å tenke på det! For det første så kan man ikke være for sunn, fordi da er det bikket over til å bli usunt. Ja, brokkoli er sunt, men det er ikke sunt å bare spise brokkoli, om du skjønner? I tillegg så er ikke helse bare fysisk, vi har også en psykisk helse. Jeg føler meg bra av å drikke en smoothie, fordi jeg vet at jeg gir kroppen min mange gode byggeklosser til å lage nye, friske celler av, og da koser jeg meg også med sjokolade, pizza eller øl, om jeg har lyst på det, med god samvittighet. Eller en smoothie til, fordi jeg klarer nemlig å kose meg med det også, jeg! 

2. Det bringer meg over på poeng nummer to, som er det at det er bare jeg som veit hva jeg spiser! Jeg satt og koste meg med en skikkelig grønn smoothie til mellommåltid, men ingen andre enn meg visste jeg skulle spise burger med stekte poteter til middag. Dessuten, jeg dømmer ikke andre som sitter og spiser sjokoladeboller til lunsj hver bidige dag, hvorfor skal andre dømme meg for å drikke smoothie? Vi har alle ansvar for egen helse, og det er ikke rettferdig at noen må godta å bli hakket på fordi de gjør en innsats for helsa si, av misunnelige personer som sitter på rumpa hele dagen og er bitre for at tyngdekrafta ikke gjør dem en tjeneste. 

3. Det siste som ofte provoserer meg er at enkelte sier “Æsj” til mat, uansett åssen mat, men i dette tilfellet var det en grønn smoothie. Nei, fargen var ikke så delikat, og det hadde definitivt ikke blitt noe bilde av den på bloggen, men gir det tillatelse til å kommentere det, samtidig som jeg faktisk sitter og spiser det? Mat er ikke ekkelt, uansett om det er sardiner eller erter. Mat er et nødvendig onde som mange mennesker i verden ikke har råd til, og det er et fantastisk produkt av hva moder jord og en hardtarbeidende bonde har skapt for oss. Det er dypt respektløst å si æsj til mat, og om man liker matvaren eller ikke er helt urelevant. 

 

Flere slike kommentarer jeg har hørt går igjen: 

– Ikke rart du fikk prolaps/ble skadet, du som trener så mye!

– Det må da være lov å kose seg! 

– Jeg syns du har blitt så tynn, ta en runde til, du!

– Treningen / maten har gått til hodet på deg! 

– Rart du ikke går ned i vekt, du som bare spiser kaninfôr! 
 

Et lite rant der altså. Har du opplevd å få slike kommentarer noen gang? Hva har du fått høre som provoserte deg? 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sharing is caring sier Gaia. <3 

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Spot on, så provoserende! Kjenner meg absolutt igjen. Sjefen min tittet rart og grøsset mot smoothien min her om dagen. Sa noe som at “det så ikke godt ut”. Senere på dagen var det avslutning og kake på pauserommet. Jeg spiste chia-sjokopudding. Ikke fordi kake er djevelens verk som jeg aldri rører (spiser absolutt kake iblant når jeg har lyst på), men fordi jeg, nettopp som du skriver, ville fylle på med næring som også smaker godt. Sjefen sa da “jaja, sitt der med den gøgga di du”. Ganske så frekt egentlig!
      Hehe, nå fikk du meg fyrt opp her – bra innlegg! Igjen, spot on 🙂

    2. Victoria: Ja, ikkesant! Hvis noen hadde sagt det til meg (også at sjefen din sa det i tillegg!) så hadde jeg fyrt meg opp så fælt! Jeg hadde ikke turt å si noe tilbake, men jeg syns det er respektløst rett og slett. Bare fordi vi velger og ikke døtte i oss kake ved hver anledning som bryr oss, så er det VI som er rare? Skulle tro det var mer rart å spise kake så ofte som det blir gjort på enkelte arbeidsplasser og skoler.. Dagens samfunn er utrolig merkelig, det blir sett ned på å være overvektig, men du er rar hvis du ikke spiser kake? Hallo?

      Bra du er enig!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg