Hjemmelaget mandelsmør

Mandelsmør, eller nøttesmør i det hele tatt, er dyrt på butikken, og hvis man skal ha noe annet en peanøttsmør så er det mange steder rundt i Norge man ikke får tak i det en gang! Nøttesmør på butikken er i tillegg ofte tilsatt unødvendige ingredienser, som raffinerte planteoljer og konserveringsidler. Det er viktig å lese på etiketten at man kjøper så rent produkt som mulig, om ikke du vil gjøre som meg og lage din egen!

Nøttesmør er fast inventar på kjøkkenet, jeg har laget det i flere år nå, og bruker det hele tiden. Det er perfekt lavkarbomat, inneholder massevis av sunt fett, litt proteiner og noe kostfiber. Det er rikt på flere mikronæringsstoffer, blant annet magnesium, vitamin E og fosfor. Fullstendig oversikt finner du her: Matvaretabellen, mandler

Jeg ble fryktelig overrasket da jeg fant ut hvor enkelt det er å lage sitt eget nøttesmør, det er så enkelt at det nesten er flaut å legge ut oppskrift, haha! Du skjønner det da du ser den.

 

sunn hjemmelaget mandelsmør nøttesmør

 

Hjemmelaget mandelsmør 

200 g rå mandler (ikke saltede eller ristede, disse er ofte tilsatt oljer)
1/2-1 ts natursalt (havsalt, himalayasalt, etc. ikke raffinert bordsalt) 

Fordel mandlene utover et stekebrett og rist de i ovnen på 150 grader i 10-15 minutter. Ha mandlene og saltet i en foodprosessor og start å blende. Dette kommer til å ta tid, så ha tålmodighet! Det er ofte nødvendig å stoppe underveis og bruke en sleiv til å dytte nøttemassen ned fra kantene. Når du syns det har tatt lang tid og at dette ikke kommer til å gå, så fortsett og blende enda mer. Plutselig ser du at massen begynner å henge sammen, og etterhvert får nøttesmøret riktig konsistens. Det kan ta alt fra noen minutter til 15 minutter. Sjekk konsistensen med en skje underveis, og stopp når du syns den er flytende nok. Ha nøttesmøret på et glass med tett lokk og nyt! 

 

Dessverre inneholder alle nøtter, frø og korn antinæringsstoffer, eller fordøyelseshemmere som vi også kan kalle det, og de stoffene gjør nettop det; de hindrer fordøyelsen i å ta opp næringen fra maten. Det er veldig synd å spise sunn mat, også klarer ikke kroppen å ta opp næringen, og det blir med fordøyelsen ut igjen! Disse stoffene kan heldigvis brytes ned ved bløtlegging av nøttene, og det gjør maten lettere å fordøye og næringsstoffene mer tilgjengelig for opptak i kroppen. For de med sensitiv mage så er dette blant de lureste tiltakene du kan gjøre i kostholdet ditt, jeg anbefaler alle å gjøre det uansett, men jeg gjør det ikke alltid selv altså, så ikke bli fanatisk. Jeg vil komme med en egen oppskrift for bløtlagt nøttesmør snart! Det er ikke noe komplisert, og gjør seg selv på kjøkkenbenken og i ovnen mens du gjør andre ting. 

 

sunn hjemmelaget mandelsmør nøttesmør

 

sunn hjemmelaget mandelsmør nøttesmør

 

Oslo er fantastisk solfylt i dag, og jeg skal selvfølgelig ut og bevege boddy’n selv om det er bitende kaldt. Det er så viktig å sleike det lille vi får av sol i vinterhalvåret! I kveld får jeg besøk av venninner og vi skal feire bursdag (ikke min bursdag altså), jeg satser på at dette blir en helt toppers dag! 

 

 

 

#nøttesmør #mandelsmør #hjemmelaget #matfrabunnen #matblogg #mandler #sunn #helse #kosthold #livsstil 

 

 

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg