Mørt andebryst med søt balsamicosaus og rotmos

 

Jeg har gledet meg så mye til å dele denne, fordi dette måltidet var ikke annet enn nyydelig! Dette er kanskje det beste måltidet jeg har laget hjemmet, i alle fall på topp 3, og det må vel være lov å si at jeg er ekstra stolt av sausen? Haha! Hvis du vil imponere noen med et godt måltid så ville jeg gått for dette, det er så idiotsikkert at alle kan klare det! 

 

andebryst villand balsamicosaus rotmos grateng

 

Andebryst

Varm ovnen til 180 grader. Smelt en stor ss smør i en panne, når pannen er varm og smøret er nøttebrunt legger du i kjøttet pannen med skinnet ned. Steik i ca. 2 minutter på begge sider og legg kjøttet med skinnet opp i en ildfast form og stek videre i ovnen til kjernetemperaturen er 60 grader.  Du må bruke steketermometer i et av stykkene. Ta ut kjøttet og la det hvile i 10 minutter før du tar ut steketermometeret eller skjærer i det. 

Anbefaler selvfølgelig å bruke villand som har vokst opp i naturen, spist gress og røtter og hatt et godt liv. 

 

Rotmos

1 søtpotet
1/2 kålrot
Fløte (vanlig fløte, ikke matfløte)
Smør
Salt, pepper og muskat

Skjær søtpotet og kålrot i terninger, jeg pleier ikke å skrelle de fordi jeg ikke liker å kaste mat, men du kan gjøre det om du vil. Damp eller kok bitene til de er møre og hell av vannet. Mos med en stavmikser, og smak til med smør, fløte, salt, pepper og muskat. Jeg brukte ca. en halv boks fløte og 1 stor ss smør. Du smaker selv når du syns den er saltet og krydret nok. 

 

Balsamicosaus

Panna med resten av smøret fra stekingen av kjøttet
1 halv dl balsamicoeddik 
1 stor ss honning

Selve kronen på verket, og den er så enkel! Varm opp igjen pannen fra stekingen av kjøttet med alt fettet i og om det ble noe kraft i den ildfaste formen har du det i panna også. Ha i balsamicoeddik og honning, la det koke godt i ca. 2 minutter under omrøring. 

 

Brokkoli- og blomkålgrateng

Denne la jeg ut oppskrift på i mitt forrige innlegg, du finner den her! 🙂 

 

andebryst villand balsamicosaus rotmos grateng

 

Jeg skulle egentlig poste dette på lørdag, men så kom livet litt i veien og jeg har egentlig ikke vært helt til stede igjen før i dag. Så da fikk det bli lillelørdag istedet, og det er egentlig helt greit. Det er ikke alltid ting går som planlagt, men man kan ikke klandre seg selv for det. Det er bare å prøve å ta vare på seg selv og komme til hektene igjen! Blant annet med gode måltider som dette. <3 

 

 

 

#andebryst #and #villand #balsamicosaus #rotmos #helse #mat #middag #matblogg #grønnsaksgrateng #grateng #søt #saus #kosthold #livsstil 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg