Probiotisk mageshot med styrkende gurkemeie og ingefær

Mange har spurt meg om oppskriften til mageshoten jeg har delt på instastory utallige ganger, og endelig får dere den! Denne tar jeg en shot av hver eneste morgen, og skyller ned med et stort glass rent vann. Det er en veldig fin morgenrutine å ha, både for å innstille kroppen på at dagen er i gang, for å hydrere kroppen og på grunn av de styrkende og helende ingrediensene i shotten. 

 

mageshot gut shot ingefærshot gurkemeieshot

 

Mageshot

150 g. ingefær
150 g. fersk gurkemeie
2 økologiske sitroner 
1 ts pepper
Vann

Startkultur

 

Du kan bruke den mengden ingefær og gurkemeie du vil, men pakkene jeg fikk tak i på coop inneholdt 150 gram.

  • – Start med å fjerne skallet på sitronene, ingefæren og gurkemeien om du ikke bruker økologisk.
  • – Kutt de i ca. 1 cm store biter og ha i en blender eller bolle om du bruker stavmikser.
  • – Ha i pepper og fyll på med vann til det dekker alt. Blend til alle bitene er godt knuste, men massen trenger ikke å være helt jevn.

Fra nå har du to muligheter: 

1. Sil massen gjennom et osteklede / tynt eller slitt kjøkkenhåndkle og hell på glassflaske. Oppbevar i kjøleskap. 

2. Slik gjør du shotten probiotisk / fermentert: 

  • – Hell massen i et stort glass og tilsett startkultur. Jeg har brukt startkultur fra fermentert rødkål, derfor er min rød nederst i glasset! Du kan bruke starter fra nesten alt som er fermentert, f.eks. surkål eller myse fra kefir. Ps. det er viktig å bruke sitroner i oppskriften dersom det skal fermenteres, fordi melkesyrebakteriene lever av sukker, og dette får de fra sitronene.
  • – Dekk over med et klede og la det stå i romtemperatur i 2-3 dager for å fermentere. Deretter siler du massen gjennom et osteklede / tynt eller slitt kjøkkenhåndkle og hell på glassflaske. Oppbevar i kjøleskap. 

 

Derfor elsker jeg denne shotten:

Bitterstoffer: som vi finner i f.eks. skallet på sitronen og i ingefær. Bitterstoffer stimulerer hele fordøyelsen. Ved å stabilisere blodsukker, oppmuntrer produksjonen av enzymer og galle, dempe søtsug, reparere og styrke tarmvegger og kanskje viktigst av alt; øke magesyreproduksjonen. Det er veldig lite utbredt at symptomer som f.eks halsbrann og sure oppstøt som oftest skyldes for lite magesyre, og ikke for mye, og at man på lang sikt forverrer situasjonen med syredempende midler. Det kan være lurt å spise noe som inneholder bitterstoffer til alle måltider eller ta en liten bitter-apéritif før store eller krevende måltider. Kanskje var ikke ideen om akevitten til julemiddagen så dum allikevel! Men min mageshot er nok litt bedre for deg. 🙂 

Sitronene inneholder masse vitamin C, elektrolytter og syren fra sitronene er faktisk med å gjøre kroppen mer basisk, som kan være en fordel med tanke på at vi i dag spiser mye mat som gjør blodet surt, f.eks. kjøtt. 

Virkestoffer curcumin som vi finner i gurkemeie har veldig mange fordeler, det virker blant annet betennelsesdempende og inneholder streke antioksidanter. Pepper er vist å kunne øke effekten av curcumin med opptil 2000%. 

Det samme gjelder for ingefær, og i tillegg stimulerer det produksjonen av galle og magesyre som hjelper fordøyelsen. Det kan dermed hjelpe deg med å unngå ting som oppblåst mage eller sure oppstøt. Ingefær er også kjent for å dempe kvalme. 

Probiotiske bakterier fra fermentert mat skal hjelpe deg til å få en sterk og rik tarmflora. Tarmen gjør en stor jobb for oss hver eneste dag, og i tillegg sitter omtrent 80% av immunforsvaret i tarmen, så det er absolutt en fordel å ha en sterk og frisk tarm! Fermenteringen gjør også at næringen fra shotten blir lettere for kroppen å ta opp. 

 

Enjoy! 

 

 

mageshot gut shot ingefærshot gurkemeieshot

 

mageshot gut shot ingefærshot gurkemeieshot

mageshot gut shot ingefærshot gurkemeieshot

mageshot gut shot ingefærshot gurkemeieshot

 

God kveld videre, søte deg. <3 

 

 

#helse #livsstil #underholdning #side2 #mat #frisk #kosthold #ernæring 

 

 

2 kommentarer

Siste innlegg