Nydelig lava cake kroppen din elsker!

 

Dette er kaken du skal kose deg med, med god samvittighet. Faktisk så god samvittighet at jeg spiste den til frokost i dag! Den tar kun 2 minutter og røre sammen og er ferdig i ovnen etter snaue 10 minutter, den er proppfull av næring og helt uten gluten og raffinert sukker.

Du bare prøve den! 

 

sunn lava cake lavakake sjokoladekake glutenfri

 

Lisas supergode lavakake

En porsjon, gang opp oppskriften hvis du skal lage til flere personer:

1 egg
2 dadler uten stein
1 ss øko-smør
2 toppede ts kakaopulver (gjerne råkakao)
2 toppede ts mandelmel
0,5 ts bakepulver 
0,5 ts pulverkaffe (kan sløyfes) 
Eventuelt mandelmelk 

1 neve bringebær

 

Egg inneholder alt vi trenger med unntak av vitamin C. Du kan bytte ut mandelmel med spelt eller noe annet du har, men da blir den ikke glutenfri.

Visste du at i tillegg til å være ekstremt søte, så inneholder dalder masse kostfiber, kalium og kobber? De har uansett en relativ høy GI (glykemisk indeks, sier noe om hvor høy blodsukkerstigning du får av en matvare), så selv om det er det godt alternativ til sukker så bør ikke bruken overdrives. 

 

 

sunn lava cake lavakake sjokoladekake glutenfri

sunn lava cake lavakake sjokoladekake glutenfri

 

Sett ovnen på 175 grader over og undervarme. Smelt smøret og fjern stenen ut av dadlene. Jeg bruker å smelte smøret i forma jeg skal steke kaken i, da hindrer du også at kaken faster seg så godt i forma. Ha alle ingrediensene unntatt mandelmelk i en bolle eller målebeger som jeg bruker her (lettere pga. stavmiskeren). Miks sammen med stavmikser og ha i forma, tilsett en skvett med mandelmelk hvis røren ikke blir flytende. Alle “toppede teskjeer” får alltid ulik størrelse, så av og til må man ha i ekstra væske. Røren skal ikke være fast. Stek i ovnen i 10 minutter og hell kaken opp ned på en tallerken. 

Tin bringebærene hvis du bruker fryste bær og mos med stavmikser. Pynt kaken med bærene. 

 

 

 

sunn lava cake lavakake sjokoladekake glutenfri

 

sunn lava cake lavakake sjokoladekake glutenfri

 

Jeg får hele tiden høre at jeg er “for sunn” og at det må være lov å kose seg. 

Altså. Det finnes ikke noe som heter “for sunn”. Hvis du sitter og dytter i deg brokkoli hele dagen, og kun brokkoli, så er du ikke sunn. Det er usunt! Vi trenger tilstrekkelig med fett, proteiner og karbohydrater, samt vitaminer og mineraler. Ja, brokkoli inneholder mye av noe, men veldig lite av av annet. Et sunt kosthold er komplekst, og “dietter” er i mine øyne usunt. 

Og, jeg koser meg hele tiden! Jeg koser meg med hvert eneste måltid jeg spiser, og jeg er nok ikke alene om å ikke trenge en svær pose med smågodt for å klare å “kose meg”. Spesielt ikke når jeg kan lage en superkake som denne de gangene jeg får lyst på noe søtt, og i motsetning til de med svære godteposer, slipper jeg og sitte der med skyhøye insulin-nivåer og oppblåst mage, men en fornøyd kropp og minst like tilfredsstilte smaksløker. Mmm! <3 

 

Håper du unner deg selv en nydelig sjokoaldekake i kveld! Og hvis du gjør det, send meg gjerne en snap av kaken din til lisamalenee på snapchat eller tagg #lisamalene på insta, og fortell meg hva du syns! 

 

 

#sunn #kake #sjokoladekake #lavacake #helse #kosthold #sjokolade #godis #lørdag #helg #koseseg #glede 

 

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg