Slik elsker barna grønnsaker med brennende kjærlighet!

 

Goood helg kjære deg! Vil du gi barna et godt og næringsrikt måltid med masse grønnsaker så må du følge med nå. Denne middagen er enkel og lage, og med riktige råvarer så får du en meget sunn og næringsrik middag du kan servere barna (eller sofagrisen din, haha!) dine denne helgen. 

Espen sier av og til at han er skikkelig glad i brennende kjærlighet, men av en eller annen grunn så har vi aldri laget det sammen før. I dag hadde vi en pakke med pølser fra Annis pølsemakeri, en lokal slakter fra Ringebu, som måtte brukes opp på grunn av dato, og da ble det endelig fart på sakene! 

 

Brennende kjærlighet potetmos grønnsaksmos sunn mat

 

Brennende kjærlighet med “gjemte” grønnsaker

Grønnsaker til mosen, for eksempel:
Poteter, gulrot, blomkål, kålrot, neper, beter, pastinakk og så videre. 
Mengden varierer med hvor store porsjon du ønsker å lage! 

Norske pølser, gjerne fra småskalaprodusenter ellers bare bruk Gilde. 
Eventuelt norskt bacon, paprika, løk, purre eller liknende som du kan strø mellom lagene. 

Og ost. 

Kok eller damp grønnsakene møre, gjerne med skallet på, og mos sammen med en god klatt øko-smør og litt helmelk. Smak til med salt, pepper og muskat. Jeg brukte det jeg hadde i kjøleskapet, som var nypoteter og øko-gulrøtter. Skjær pølser i biter og stek i pannen med litt paprikakrydder og sukkerfri (gjerne hjemmelaget) ketchup. Sprøstek bacon, løk og paprika. Vi brukte kun løk i dag. 

 

Brennende kjærlighet potetmos grønnsaksmos sunn mat

 

Legg lagvis med pølse, mos og stekte grønnsaker/bacon. 

 

Brennende kjærlighet potetmos grønnsaksmos sunn mat

 

Brennende kjærlighet potetmos grønnsaksmos sunn mat

 

Topp med ost og stek i ovnen til osten er gylden på ca. 180 grader. 

Jeg toppet med oregano før jeg satte den i ovnen. Mm. <3

 

Brennende kjærlighet potetmos grønnsaksmos sunn mat

 

Brennende kjærlighet potetmos grønnsaksmos sunn mat

 

 

Jeg har hatt en etterlengtet dag med fri i dag, og hatt en skikkelig “senke skuldrene-dag”. Såå deilig! Tidligere denne uken tok jeg det store valget om å starte på utdanningen som kostholdsveileder som jeg har gått og grublet på såå lenge, og nå er jeg altså endelig i gang! Jeg har derfor brukt hele dagen på å lese om fett, haha. Veldig, veldig spennende! 

Nå håper jeg du har fått litt inspirasjon til middagen i morgen og at helgefreden har senket seg over huset.

 

God helg. <3 

 

 

#brennende #kjærlighet #mat #grønnsaker #kosthold #ernæring #barn #glede #helg #potetmos #helse #kos 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg