Slik lager du sjokolade som er bra for deg!

 

 

Ville du trodd meg hvis jeg sa du kunne spise deg slank med sjokolade? Eller at det kan bedre nattesøvnen din? Hva med senker blodtrykk, reduserer sjansen for blodpropp og diabetes og faktisk bedrer din helse? Nei, jeg ville ikke trodd meg jeg heller, men det er helt sant! 

 

Jeg lovet deg to oppskrifter med sjokolade i påsken, og her kommer nummer to som er min desidert favorittoppskrift noen sinne. Det faktum at man kan lage sjokolade på 10 minutter, hjemme på sin egen kjøkkenbenk, som er sunn og har så mange gode helsefordeler er nesten for godt til å være sant. For en sjokoladeelsker som meg så er dette bare toppen av lykke! Prøv én gang, og du er hekta. 

 

 

Sukkerfri sunn sjokolade med gojibær og nøtter. supermat
// Inneholder annonselenker

 

Hvordan kan sjokolade være så sunt?
Rå kakao inneholder sterke antioksidanter og masse gode næringsstoffer, blant annet jern, kopper, magnesium (som jeg er så opptatt av at vi må få i oss mer av!), krom og sink, i tillegg til en del proteiner og kostfiber. Det vil si at kakao i utgangspunktet er en meget sunn vare, faktisk så sunn at mange regner sjokolade som helsekost og supermat. Sjokoladeplatene du kjøper på butikken derimot er varmebehandlet og tilsatt unødvendig store mengder sukker og andre ulumskheter. Ved å lage sjokoladen hjemme uten å varme opp kakaoen til over 40 grader og bestemmer selv akkurat hva du tilsetter i dine egne sjokolader kan du nyte sjokolade med den beste samvittighet, og den smaker mye bedre enn butikksjokolade! 

 

Hjemmelaget RÅ!- sjokolade

 

Du trenger:

kakaomasse 

kakaosmør

Søtning 

 

Bruk to deler masse og en del smør, for eksempel 100 gram kakaomasse og 50 gram kakaosmør

Lag et vannbad ved å helle varmt vann i en bolle, og plasser en tørr bolle oppi bollen med vann. Hakk massen og smøret i mindre biter, slik at bitene smelter raskt og jevnt og ha de i vannbadet. Rør hele tiden, det må ikke bli over 40 grader, max 42! 

Tilsett ønsket søtning, jeg liker å bruke Sukrin Gold og kokossukker, det gir en slags karamell/nøtteaktig smak. Jeg bruker ca. 1 ss av hver, men smak deg frem til hvor søt du liker den. Andre søtninger du kan bruke kan f.eks. være stevia eller fibersirup, jeg anbefaler ikke å bruke vanlig hvitt sukker. Tilsett en klype salt for å fremme sjokoladesmaken enda mer og 1 ss Lecithin som gir en god konsistens og enda mer næringsrik sjokolade, om du ønsker det. 

Når du er fornøyd med smaken heller du sjokoladen ned i former og setter de til kjøling eller tilsetter nøtter, tørkede bær eller annet du måte ønske. Jeg elsker å fylle min sjokolade med:

Super næringsrike gojibær 
Nøtter
Hampfrø 
Bipollen
Bokhvete
Og strø litt salt over

 

Nå er det bare å vente til de stivner i kjøleskapet og nyyyyte!

 

Sukkerfri sunn sjokolade med gojibær og nøtter. supermat

Sukkerfri sunn sjokolade med gojibær og nøtter. supermat

Sukkerfri sunn sjokolade med gojibær og nøtter. supermat

Sukkerfri sunn sjokolade med gojibær og nøtter. supermat

Sukkerfri sunn sjokolade med gojibær og nøtter. supermat

 

Jeg lover deg, det finnes ingen grunn til å la være å spise sjokolade! 

 

Ønsker deg en fortsatt god påske, husk at livet er til for å nytes. <3

 

 

 

#mat #sjokolade #helse #kosthold #godt #godis #påske #sunn #sukkerfri 

 

 

 

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg