Kremet blomkål- og brokkolisuppe på 1-2-3

 

 

Jeg er skikkelig fan av supper! Det beste med suppe er at den er så rask å varme opp, til og med hvis den er dypfryst, og det er et skikkelig sunt fast food-alternativ. Du kan ta deg god tid å lage en skikkelig fancy suppe, eller du kan bruke 10 minutter når du har dårlig tid. I dag ble det litt hektisk før jobb, så siden jeg hadde hadde både ferdig kraft av økologisk kylling stående på benken og grønnsaker i frysen, ble valget enkelt. Og så godt!

 

Blomkålsuppe brokkolisuppe suppe

 

Blomkålsuppe brokkolisuppe suppe

 

Kremet blomkål- og brokkolisuppe
ferdig på 10 minutter! 

Ca. en halv liter kyllingkraft av økologisk kylling 
To poser med fryst blomkål og brokkoli (ca. 800 gram)
En halv boks kokosmelk
En klype salt, pepper og hvitløkspulver

 

Varm alle ingrediensene i en kjele til grønnsakene er myke. Fordelen med å bruke grønnsaker fra frysedisken er at de allerede er kokt, eller aller helst dampet. Da slipper du å vente på at grønnsakene skal koke seg møre. I tillegg går det raskere når du slipper å kutte grønnsakene. Bruk en stavmikser og kjør til suppen er helt glatt. Ferdig! 

NB! Pass på å ikke bruke stavmikser i kjele med teflonbelegg! 

Vanligvis steker jeg løk og hvitløk i en panne sammen med smør eller kokosolje og har i suppa, men jeg hadde ikke tid til det i dag. Derfor erstattet jeg litt av smakene med hvitløkspulver. Ikke bruk hvitløkssalt, siden det inneholder nesten bare salt. I tillegg hadde jeg også rester fra sammen kyllingen som jeg kokte kraft av i kjøleskapet, så jeg sprøstekte noen biter i smør med kyllingkrydder på (jepp, jukser i blant jeg også!), som jeg toppet suppa med. Det ga en skikkelig god finish! Bacon er også kjempegodt å bruke som topping på blomkålsuppe syns jeg. 

Kraft har utrolig mange helsefordeler, det inneholder blant annet kollagen, som er et av de viktigste byggestenene i kroppen vår. Kollagen holder huden ung, håret og neglene sterke, og ledd og skjelett frisk for å nevne noe. Ved å tilsette fett (kokosmelk) og toppe den med kjøtt blir suppe et fullverdig måltid som holder deg mett lenge. Du kan bytte ut kjøtt med linser eller noe annet proteinrikt hvis du ønsker det! 

 

 

Blomkålsuppe brokkolisuppe suppe

Blomkålsuppe brokkolisuppe suppe

Blomkålsuppe brokkolisuppe suppe

Blomkålsuppe brokkolisuppe suppe

 

 

Jeg har også en oppfordring til deg i dag:
Last ned Acast på app store eller play store, søk opp Ingefær Podcast som lages av Sara Lossius, og hør på siste episoden om farger. Denne episoden satt meg litt i tankeboksen, og jeg er nå i gang med en liten renovering av bloggen, blant annet har jeg allerede fått ny signatur! Innredninga i stua og garderoben får nok også en liten gjennomgang utover nå. Jeg elsker Ingefær podcast, og det kommer du til å gjøre også! Alt fra mindfullness til seriøs trening blir tatt opp, her finnes noe for alle, opptatt av helse eller ei. 

 

Ønsker deg en flott vårdag videre! 

 


 

 

 

#mat #suppe #kraft #podcast #saralossius #farger #grønnsaker #økologisk #sunt #helse #kosthold #kylling #billig 

 

 

7 kommentarer

Siste innlegg