Raw brownies med frisk bringebærtopping

 

 

Søndag, morsdag og knall blå himmel i Oslo! Det er utrolig deilig å ha fri på en dag som dette, selvom det er litt synd at jeg ikke kunne feire morsdagen sammen med mamma i dag. Hun var uansett i tankene mine når jeg prøvde ut en ny oppskrift som jeg fant på i går når jeg lå i senga og venta på at samboeren skulle våkne. Kake må man jo ha på morsdagen uansett om mamma er til stede fysisk eller i tankene! 

 

Sjokolade og bringebær er helt ærlig noe av det beste jeg kan spise. Kombinasjonen av søtt og surt, fyldig sjokolade og skarp bringebær, er bare helt uslåelig godt. Jeg ble mer og mer euforisk ettersom kakeoppskriften ble til på kjøkkenbenken min, og var så ivrig etter å smake at jeg måtte sette kaka i fryseren for at geléen skulle stivne raskt nok. Denne kaken inneholder ikke raffinert sukker, egg og minimalt med gluten, og kan fint spises som et lite mellommåltid på grunn av høyt fett og proteininnhold. Den er veldig mektig, så du orker ikke store biten av denne kaka, og den holder deg mett en god stund. Den skal helle ikke stekes, og du kan blande den sammen på 15 minutter. Bunnen er seig og har en mektig mocca-smak og toppingen er syrlig og søt. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Slik gjør du

 

Bunnen

2 dl peanøtter
1 dl hasselnøtter
1 dl havregryn

Ca. 10 dadler (små/mellomstore)
1 ss kokosolje (eller meierismør)
1 ss pulverkaffe (kan sløyfes, men gir en god og mild moccatouch til kaken)
1 klype salt
1 ss sukrin gold
3 ss råkakao (eller vanlig)
litt vann

 

Kjør nøtter og havregryn i en blender eller foodprossessor til en melete konsistens. Fortsett å kjør nøtt og havremelet i en foodprossessor til massen begynner å bli klissete. Nå kan du tilsette alle de andre ingrediensene unntatt vann, husk å fjerne steinen i dadlene. Kjør blandingen igjen, og tilsett noen ss med vann under blendingen til du er fornøyd med konistensen. Trykk deigen utover i en form med bakepapir. 

 

Topping

3 ss gelatin
1 ss sukrin gold + noen dråper stevia
100 g bringebær
1 dl kokende vann

 

Hell kokende vann over gelatinen og søtningen og rør til det er oppløst. Tilsett bær og gelatinblandingen i en blender, og kjør til massen er jevn. Hell over sjokoladebunnen og topp med noen friske bær før du setter formen i kjøleskapet (eller i fryseren i 15-20 min hvis du er utålmodig som meg!). 
 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

Gratulerer så mye til alle mødre, bestemødre, stemødre, oldremødre, svigermødre og kommende mødre der ute, og spesielt til min egen mamma. <3 Dere er noen rå’e damer hele gjengen, og vi elsker dere alle! 

 

God morsdag mamma, jeg spiser et stykke av denne for deg også. 🙂 

 

 

#kake #sukkerfri #helse #kosthold #mat #godis #morsdag #valentines #sunn 

 

 

 

 

8 kommentarer

Siste innlegg