SJOKOLADEMOUSSE

 

 

Endelig fredag og helg! Jeg skal riktignok jobbe kveld både i dag og i morgen, men på søndag skal jeg nyte å ikke gjøre noen ting som helst! Noe annet som skal nytes i helgen er hjemmelaget, rå sjokolademousse, helt sukkerfri og vegansk. Det beste er at den er superlett å lage og er mye bedre for kroppen din enn annen helgegodis man kan finne på å spise når man får lyst på noe godt. 

Hele idéen med denne sjokolademoussen kom da jeg begynte å bruke kakao i kjøleskapsgrøten min. Jeg lager jo dette til frokost hver dag hele uka, og oppskriften er i stadig utvikling. Jeg får derfor utrolig mange versjoner av denne grøten min, og man kan vel si at denne sjokolademoussen er en etterkommer av  chiagrøten. Jeg er helt frelst! 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

 

Vegansk, sunnere sjokolademousse:

En banan, jo mer moden banan, jo søtere mousse
En boks kokosmelk, jeg syns den økologiske fra coop er best
3-4 ss rå kakaopulver, fås på helsekost, evnt. vanlig kakaopulver fra matbutikken

 

Valgfrie ingredienser:
1-5 ss chiagrøt, hvis du vil at moussen skal være litt mer som et enkelt mellommåltid + gjør den luftigere
En ts lecithin, gjør moussen luftigere og mer næringsrik
1-2 dråper stevia, litt sukrin eller et par dadler, hvis du vil ha den litt søtere 
Et par ss sjokoladeproteinpulver (planteprotein), gjør den luftigere og mer næringsrik

 

Kjør banan, kokosmelk og kakaopulver i en foodprosessor eller blender, pluss de valgfrie ingrediensene du måtte ønske. Hell i en bolle eller mindre former, og sett i kjøleskapet til den er stivnet. Enklere blir det ikke!
 

Bruker du bare de tre hovedingrediensene får du en mer kremet sjokoladedessert. Jeg pleier å bruke ca. 5 ss chiagrøt i moussen, noen ganger mer. Det øker volumet og gjør den mer mettende, næringsrik og den får mer fiber og protein blant annet. Altså blir den litt mer som et enkelt måltid eller mellommåltid. Bananen og deler av kokosmelken kan også byttes ut med avokado! Fjerner du bananen kan det være lurt å ha i et par dråper stevia eller annen søtning. 

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Da er det vel bare å løpe på butikken og handle inn nødvendighetene for å gjøre helgen komplett! 

 

Håper du får en fin helg,

 

 

#sjokolade #supernature #sanabona #kakao #sjokolademousse #sunn #sukkerfri #helse #mat #dessert #rawfood #trening #underholdning #fredag #helg

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg