Økonomisk lasagne! (vegansk)

 

 

Nå er jo jeg i den alderen hvor man må begynne å innse at man faktisk er voksen. Noen hevder jo at de aldri blir voksne, og en vis mann jeg pleide å trene travhest sammen med fortalte meg en gang vi var ute og kjørte at definisjonen av å være voksen er at du sitter igjen med mindre penger etter julaften enn du hadde før jula. Selv om det var mest spøk så ligger det jo en sannhet i det, jula koster mye. 

 

Uansett om du har lite eller mye penger, hvilken tid på året vi er i og hva annet du måtte ha av unnskyldninger, så er det viktig å få i seg nok mat og bra mat. Da jeg levde på lærlinglønn og hadde leilighet, bil og hest så lærte jeg en ting eller to om å være økonomisk. Jeg har jo alltid vært glad i mat, så å gjøre en downgrade på matfronten er uakseptabelt.

 

I denne perioden i livet mitt måtte jeg ha noen krav til maten min.
Den måtte være enkel å ta med meg i matbokser på grunn av all reisingen.
Den måtte være mettende og energirik.
Den måtte være billig.
Den måtte selvfølgelig være sunn.
Jeg måtte kunne lage nok til et helt fotballag hvis jeg skulle holde meg mett hele uken, med det aktivitetsnivået jeg hadde. 
Og sist men ikke minst så måtte den smake supergodt, for å ikke bli lei å spise den samme retten mange dager på rad. 

Jeg fant flere gode alternativer, men min favoritt ble og er fortsatt lasagne. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Å ha det trangt på pengefronten er noe jeg tror de aller fleste har vært borti på et eller annet punkt i livet, og for de fleste studenter så er dette realiteten. Eller kanskje er motivet ditt for å kutte ned på matbudsjettet et helt annet, spare penger, oppussing av badet eller betale ned et lån? Nå får du svaret på hvordan du kan spise middag en hel uke for under 200 kr! 

 

Økonomisk lasagne

Her er det du trenger: 

Til sammen koster disse varene 209,60 kr. Prisene jeg har brukt er fra kolonial.no, men hvis du undersøker litt på forhånd kan du finne produktene rimeligere andre steder. Jeg handler alltid på Coop Extra, hvor de blant annet har økologisk kokosmelk til 11,90 kr, frossen spinat til 9,90 kr og hakkede tomater til 4,90. Krydderne, med unntak av hvitløk og chili, handler jeg på innvandrerbutikker i Oslo, hvor posene koster ca. 12 kr. per. 

Du bruker heller ikke opp alle ingrediensene du kjøper til lasagnen, så i virkeligheten er den enda billigere enn hva kvitteringen viser. 

Jeg regnet meg frem til at min lasagne kostet ca. 80 kr!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Slik gjør du:

Tomatsausen:
Hell 4 bokser hakkede tomater i en stor kjele. Kutt opp 4-5 gulrøtter og en hel paprika og ha det i kjelen sammen med en halv pose spinatblokker. La stå og småkoke. Kutt hvitløk og chili og fres litt i smør eller kokosolje (for vegansk versjon) før du tilsetter to store oppkuttede løk. Brun litt i pannen før du heller alt sammen med det andre i kjelen og har oppi resten av krydderne. Småkok til gulrøttene er møre og kjør det hele med en stavmikser o.l. Når du har en ferdig tomatsaus heller du oppi kidneybønnene, og hvis du vil ha i kjøtt kan du brune dette og ha i samtidig. 

Sausen
Kjør en hel boks kokosmelk og kikerter i en foodprosessor eller med stavmikseren. Jeg hadde også oppi en håndfull cashewnøtter som jeg hadde liggende igjen i skapet. 

Start med å legge et lag med tomatsaus nederst i formen, hell over et lag hvit saus og legg på pastaplater. Jeg byttet ut et av lagene med pastaplater med skivet søtpotet, fordi jeg hadde en liggende som måtte brukes opp. Gjenta prosessen, jeg måtte bruke to former for å få brukt opp alt. Hvis du ikke skal ha en vegansk lasagne kan du toppe den med ost. 

Sett formen(e) inn i ovnen på 200 grader i ca. 30-40 minutter. Mens den steker kan du lage i stand litt tilbehør. Noen bruker brød med smør ved siden av lasagne, jeg bruker å lage salat ved siden av. Jeg hadde ikke store utvalget nå, men litt grønnkål og avokado, fermenterte rødbeter og løk toppet med litt rømme gjorde susen. 

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Når lasagnen er avkjølt har jeg resten i matbokser og setter i kjøleskapet, og de kan også fryses. Nå har du superrask frokost, lunsj, middag eller kveldsmat tilgjengelig til enhver tid, og de er helt supre og røske med seg fra kjøleskapet hvis du har dårlig tid eller trenger mat raskt etter trening. 

For Espen og meg holdt denne oppskriften i 4-5 dager, og vi spiste litt av den hver dag. Den falt virkelig i smak hos Espen, og jeg fikk streng beskjed om at det ikke måtte bli lenge til jeg laget dette igjen. Det er jeg helt enig i! 

 

Håper det smaker, og at du nyter søndagen til det fulle med en god middag, enten du er i spare-modus eller ikke. Alt er mulig!

 

 

 

 

 

#mat #lasagne #vegansk #vegetar #billig #økonomisk #pasta #fermentering #student #studentmat #middag #tips #underholdning

 

 

 

10 kommentarer

Siste innlegg