J U L E K V E L D E N 2 0 1 6

 

Ingen jul er lik den forrige. Jeg tror mange kjenner seg igjen i det, det er kanskje trist, men det bringer mye godt med seg også. I år har jeg feiret julaften sammen med familien til pappas nye kjæreste for første gang, og det er både vemodig og utrolig hyggelig på en og samme tid. Det er rart å ikke være hjemme i Odalen, men det er også starten på noe nytt og godt. Det viktige er å være med noen du er glad i og dele noe hyggelig sammen. Det har jeg gjort i kved. 

Det blir litt farting disse dagene i julen, familieselskap venter og det er fler hjemme i Odalen jeg gjerne vil se før jeg må være tilbake til hverdagen i Oslo 3. dagen. Derfor har jeg selvfølgelig med meg et glass med min elskede chiagrøt med kefir, for å gi magen noe den er vandt til mellom all maten. Det gjør underverker altså! 

 

Første januar annonserte jeg også at jeg skulle slenge meg på Hi Yoga sin juleutfordring, hvor de gir bort én middag pr. bidrag som blir delt i utfordringen. Fulgte du meg på instagram igjennom adventstiden? Her er en oppsummering over hvordan utfordringen gikk for min del: 

 

BNeDrFZDdLL

@hiyoga_no sin juleutfordring nr. 1: Hva er yoga for meg? 
Jeg var aldri noe flink i gym på skolen, og fant heller ikke en type sport jeg likte eller treningsgleden som de andre ungdommene hadde. Jeg har generelt aldri vært glad i å trene, dessverre. Når jeg gjør yoga får jeg en mestringsfølelse og ro til å bruke kroppen i mitt eget tempo på mitt eget nivå. For meg er yoga en måte å trene på som ikke gir meg følelsen av håpløshet, men styrke, glede og tilfredshet. Det gir meg en stund til å koble av i hverdagen, og ikke minst få brukt kroppen fysisk til noe jeg føler at jeg mestrer.

 

 

 

BNhM1QzjyDw

@hiyoga_no sin juleluke nr. 2!
For meg er meditasjon et vanskelig ord å lage en tekst til. For meg beskrives meditasjon aller best med dette bildet. Her er eneste stedet jeg har funnet en ro og stemning som jeg syns kan kalles meditasjon. Alle har sine metoder og måter, dette bildet beskriver både helt uten ord og samtidig med langt over 1000 ord, min eneste kjennskap til meditasjon. 

 

 

 

BNkYKJ_jFhj

@hiyoga_no sin juleutfordring nummer 3!
Det vakreste jeg vet, vakre dølahester og kaldblodser i harmoni, i nydelige omgivelser. Bildet er tatt for to år siden, et av mine yndlingsfotografier. ❤ Vakre sjeler, vakkert liv.

 

 

BNnG-34D6Uv

@hiyoga_no juleutfordring nummer 4. I dag skal jeg si tusen takk. Jeg spekulerte lenge i hva slags bilde og tekst jeg kunne bruke i dag, for hvem skal jeg egentlig takke? Etter å ha tenkt en stund uten å finne svar gikk det plutselig opp for meg. For meg handler det ikke om å takke noen i dag, det handler om å være takknemlig. Jeg er takknemlig for at jeg bor i Norge og har det så bra. At jeg har fått gå 13 år på skolen helt gratis. At jeg ikke har tung bagasje som jeg må bære på i livet. At jeg har en jobb, eget hjem, fantastisk samboer og at jeg har et ønske og en drøm om fremtiden som jeg kan jobbe for å oppnå hver dag. At det i år er 15 år siden den sterkeste kvinnen jeg vet om, min mamma @justdoitunni, bekjempet kreften, og at jeg dermed har begge foreldrene mine i live. At jeg har veldig fine mennesker i livet mitt som vil meg vel, og veldig, veldig mye mer. Tusen takk. Ord kan ikke beskrive min takknemlighet.

 

 

BNscDMVjVp4

@hiyoga_no juleutfordring nummer 6 kommer litt sent.. Jeg var nemlig på jobb til klokken 11, og det vil jo også si at jeg fikk en fin liten morgenstund før jeg gikk på jobb. Jeg sov lenge, spiste god frokost og forberedte lunsj/middag til å ta med på jobb. Dette er et arkivbilde, men jeg koste meg med nesten det samme til frokost; en sjokobowl med chia og havregryn, toppet med masse bringebær og min hjemmelagde julemüsli. Ved siden av hadde jeg et glass ferskpresset juice og grønn te. ❤

 

 

 

 

BNu1kD5Dx6q

@hiyoga_no juleutfordring nummer 7. Hva gir deg energi? Nå er vel garantert ikke dette spørsmålet ment til å bli besvart biologisk korrekt, snarere heller hvilke aktiviteter som gir en sliten kropp litt gnist i hverdagen. Men for meg så er svaret det samme uansett hvordan det blir spurt. Det som gir meg energi er mat. Å tilberede sunn og funksjonell mat, som gjør godt for kroppen og helsen min, og i tillegg er megasmakfull; DÉT gir meg energi. Både mentalt og fysisk. Noen sier at man skal spise for å leve, ikke leve for å spise. Jeg gjør begge deler.

 

 

 

BNzxCWZjvRV

@hiyoga_no juleutfordring nummer 9, ut av komfortsonen. Når jeg gikk hestelinjen på #tombvgs i 14/15 måtte vi være med på snøhuletur. Vi skulle grave snøhule selv som vi skulle sove i den ene natta og vi skulle gå på ski andre dagen. Dette er virkelig utenfor min komfortsone og jeg hatet hele turen, unntatt at jeg var med to utrolig gode venninner og sammen gjorde vi turen alt i alt kjempefin! Nå i ettertid er turen et godt minne å ha med meg videre, og jeg blir så glad når jeg ser dette bildet (som forsåvidt også var ganske langt unna komfortsonen i seg selv!). Vi fikk også 6er og kjempeskryt av friluftslivlæreren for snøhulen vår, så det var veldig gøy. ❄

 

 

 

BOAz3OVjk9e

@hiyoga_no juleutfordring nummer 14: morgenrutine. Nå jobber jo jeg skift, så morgenrutinen de ukene jeg starter på jobb klokken 7 blir så som så. De ukene jeg starter sent har jeg god tid til å ivareta rutinene mine, men jeg prøver også ellers. Det viktigste for meg er å få i meg fett på morgenen, det holder blodsukkeret mye mer stabilt i løpet av dagen, og jeg slipper og fyse på søtsaker og ta dårlige matvalg i løpet av dagen. I tillegg tar jeg alltid en shot av min hjemmelagde gut-shot og omega 3. Frokosten i dag var som vist på bildet, og var mer eller mindre 100% perfekt. Manglet bare te! 

 

 

BODKU30DAsL

@hiyoga_no juleutfordring nummer 15: vennskap. Nå er det jo vanskelig å få samlet alle galingene på ETT bilde, men her er et ganske godt utvalg vil jeg tro av mine beste venner. Hver år drar vi på Audunbakken, en festival i bygda der vi bor. Og det er jo mer en tradisjon enn av musikkglede vi gjør det, for vi har vel aldri hørt om et eneste av bandene som har spilt der. Men vi drar hver år, og har en heidundranes kveld hver eneste år. Yey!

 

 

BOISkSXjV1_

@hiyoga_no juleutfordring nummer 17, kjærlighet. En helt perfekt avokado, det er ekte kjærlighet. 💕 

 

 

 

BOQLqWDjvM1

@hiyoga_no juleutfordring nummer 20. Jeg tror ikke jeg har mange mennesker her i verden jeg trenger å tilgi. Faktisk så er det bare en person som dukker opp i tankene mine når jeg hører ordet tilgivelse, men siden vi ikke kjenner hverandre og vi ikke har noe med hverandre å gjøre annet enn en mislykket hestehandel, så er ikke noe jeg ønsker å tenke mer på enn meg må. Nei, jeg velger å tilgi meg selv. Hver eneste dag forteller vi ting til oss selv, og med mindre man er bevisst på indre dialog eller har mengder med selvtillit, så det ikke bare gode ting vi sier til oss selv. Så dum jeg var som sov så lenge. Jeg skulle ikke spist den sjokoladen, tjukke meg. Fikk dårlig resultat på jobb eller skole, jeg er så dum. NEI! Du er ikke dum eller stygg eller dårlig, og det blir ikke bedre av at vi hele tiden forteller oss selv det. Vi må tilgi oss selv for de dumme valgene vi tar, og vi må tilgi oss selv for at vi bare er et helt vanlig menneske, slik som alle andre. Ja, kanskje noen andre står opp klokka 6 hver dag og får masse ut av dagen, men du har andre kvaliteter som den personen ikke har. Du ser det bare ikke, fordi ingen liker å dele svakhetene sine. Tilgi deg selv for at du sammenligner seg med andre, senk skuldrene og fortell deg selv at du gjør ditt beste. Det er ingen som krever mer av deg enn det, unntatt deg selv. Så vær så snill, når du kjenner at du snakker stygt til deg selv, bruk et par sekunder på å tenke over hvordan du ville at det skulle vært, fortell deg selv at det er helt ok at det ikke er sånn i dag og prøv igjen i morgen. Det er 365 dager i ett år, du har mange forsøk på å få ting riktig. 

 

 

 

BOS7rJ9Doo8

@hiyoga_no juleutfordring nummer 21. Å være vågal er ikke en ting jeg er flink til. Jeg er pinglete og sensitiv, men da jeg ble kjent med verdens råeste jente på hestelinja på Tomb fikk jeg opp øynene skikkelig for travsporten. Det eskalerte så til de grader at jeg til slutt fikk denne hesten av henne, og vi fikk et utrolig flott, lærerikt og utfordrende år sammen, med MYE fart og adrenalin. Helt i mot min natur, men gud så mye jeg lærte. Og så utrolig som jeg savner denne flotte hesten, Linnbo. 💔 Jeg lærte så mye om meg selv og en utrolig givende sport som jeg tidligere hadde et negativt forhold til. Gleder meg til den dagen jeg skal kjøpe meg en kaldblodstraver igjen! 

 

 

 

BOZdaSPjqWb

@hiyoga_no juleutfordring nummer 24, familie. Bildet er fra i sommer når vi ble bedt med på båttur med onkel, sommer og hav er noe av det jeg assosierer mest med familie. Også vil jeg som siste del av juleutfordringen sitere min bonusbestemor sin julekalender dag 22, som jeg også syns passer ekstra bra til dagens tema: “Hvis denne julen ikke er som den pleide å være, så husk at all glede fra fortiden kan bli en del av øyeblikket. Den lykke du engang har følt, er din for alltid.” God jul alle sammen. 🎄 ❤ 

 

 

 

Av 24 dager i advent delte jeg 14 bilder. Jeg kan vel ikke si at jeg tror jeg har klart utfordringen, men at jeg har bidratt med noe bra, det kan jeg si.

I år har jeg også laget mange sunne, spiselige julegaver, og håper at det kan være med å inspirere fler i familien til å utforske alternativer til godis og annen mat som er mye bedre for kroppen vår, uten å måtte inngå kompromiss med smaksløkene. 

Tankene mine i kveld går til de som ikke har det så godt som meg i julen. Jeg håper av hele mitt hjerte at alle har hatt en fantastisk julekveld, og at jeg hører fra alle mine kjære lesere videre i det nye året som kommer oss i møte. 

 

God jul, kjære deg. ❤ 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg