Langstidskokt svineknoke med fermentert tilbehør

 

Siden første gang jeg smakte svineknoke har denne delen av grisen vært min favoritt. Vanligvis er jeg ikke så veldig fan av svinekjøtt, men svineknoke har alt. Den smelter i munnen samtidig som den har en fast konsistens. Den er saltet og røkt, som jeg elsker. Det er ren, uprosessert mat, og ikke minst så er den billig og du bidrar til bruken av hele dyret. 

Denne svinkeknoka fant jeg i 40%-disken (som jeg er stor fan av) på Coop, den kostet meg 20 kr. 

 

Svineknoke må jo være perfekt i dag, siden det er hode til hale-tirsdag,
og det nærmer seg jul med stormskritt! 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Det er så enkelt at det nesten er skammelig, du skal helle vann til det dekker alt og la det putre ca. tre timer. Jeg bestemte meg for å prøve slowcookeren denne gangen, og satte innstillingene til 10 timer på low. Jeg skal love deg at resultatet ble nydelig! 

 

Rotmos er laget med poteter, gulrot, kålrot, gulbete og selleri. De er kuttet i terninger og kokt til det er mørt, og med stavmikser sammen med et par ss kefir og ca 1 dl kraft jeg hadde stående i kjøleskapet. 

 

Tilbehøret er sukkerfri hjemmelaget tyttebærgele med et hint av blåbær og fermentert rødbete. Rødbetene har nå stått siden august, og de blir bare bedre og bedre! Kombinasjonen av smakene denne tirsdagen ble overraskende godt! 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

 

Vi har ikke internet om dagen, så det gjør det litt problematisk å få postet innleggene jeg ønsker. Jeg har nemlig et innlegg om sunnere julekaker jeg ønsket å få postet før jul, men det begynner jo dessverre å bli litt sent nå. Hvis vi er heldig så kommer det ut på torsdag, så får du i alle fall se hva slags søtsakprosjekter jeg har holdt på med i desember! 

 

Nå må jeg løpe videre, fordi jeg skal på min første Hot Yoga time! Jeg gruer meg litt, fordi det er så mange som sier at det er uutholdelig varmt, og at det ikke er noe for dem, man mange andre elsker det. Har du prøvd hot yoga før? Fortell! 

 

Følg meg gjerne på instagram: lisamalene.no og følg med meg på HiYoga sin juleutfordring! 

 

#svineknoke #mat #julemat #jul #rotmos #mos #matprat #gris #fermentert #fermentering #rødbeter #tyttebær #sukkerfri #helse #tradisjon #husmannskost #gelatin #gele #hjemmelaget 

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg