Mine 10 beste tips for bedre mental helse

Mandag morgen annonserte jeg at jeg skulle gjøre noe gøy som jeg skulle fortelle om når jeg kom hjem, men det gjorde jeg ikke. Det er ikke første gangen jeg gjør slikt, og det kommer ikke til å bli siste heller. Jeg kommer aldri til å unnskylde eller ha dårlig samvittighet for slikt, og det har jeg god grunn til. 

Humøret mitt og energien min er svært svingende. Av og til kan faktisk også ha problemer med å gå på jobb og skole. Det er utrolig mange mennesker som kjenner seg igjen i en slik situasjon, og det er frustrerende og ha det slik. Å være stresset, nervøs og bekymret uten å ha en grunn til det er vanskelig, og det kan være vanskelig for de rundt å takle også. Å ikke vite hva man kan gjøre for å hjelpe noen du er glad i kan nesten være vanskeligere enn å ha det litt tungt selv av og til. Men sannheten er jo at det ingen andre enn oss selv som står for vår egen lykke. Det er jo litt klisjé å si, men jeg mener det. Selv om jeg ikke blir direkte lykkelig av å gjøre dette på kort sikt, så gjør det definitivt livet litt mer komfortabelt og de værste dagene litt mer gjennomførbare. Og på lang sikt utgjør det en enorm forskjell på min mentale helse. Jeg merker veldig godt på hvordan jeg har det generelt når jeg legger meg på “latsiden”, og ikke tar mine egne tips alvorlig. 

Dette er 10 ting jeg gjør i hverdagen for å føle meg bedre!

 

1. Spis nok og sunt nok
Det er ikke alltid man har tid eller lyst til å lage mat. Det er ikke en gang alltid man har lyst på mat. Men hvis man er litt nedfor så er mat noe av det viktigste! Hvis kroppen er sulten så er blodsukkeret lavt og hele kroppen er i ubalanse. Jeg kan love deg at du ikke får det bedre av å la kroppen sulte. Det er også lett for at det blir noe lett, gjerne fastfood eller godteri for å trøste seg selv. I alle fall så er jeg en stor trøstespiser. Mitt beste tips er å alltid ha rester eller ferdig mat i kjøleskapet som lett kan varmes opp. Det beste jeg vet er å ha en sunn suppe i fryseren, som jeg kan ta opp og varme når som helst. Suppe er kjempesunt og det er deilig med en bolle varm suppe på kalde dager. Og for all del unngå sukker og raske karbohydrater! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Suppe er enkelt å lage og holder lenge i kjøleskapet. Oppskrift på denne gresskarsuppen kommer snart!

 

2. Søvn og hvile
Jeg får ikke stresset nok hvor viktig det er med hvile. Noen trenger mer hvile enn andre, og det gjør det ikke til en lat person fordi du velger å hvile iblandt. For eksempel så fungerer jeg aller best hvis jeg får mye søvn, og jeg passer på å legge meg så tidlig at jeg får minst 8 timer søvn. Selv det er også litt lite til tider. Da handler det om å trosse trangen til å se en episode til på netflix om kvelden, og vite hvordan jeg får det dagen etter dersom jeg ikke legger meg. 

Mange sliter med å sovne, og da hjelper det jo ikke uansett hvor tidlig man legger seg. Det som fungerer best for meg er å ha en fast døgnrytme, det er viktig å prøve å følge solen, også i helgene! Selv om jeg ikke ville anbefalt det ellers, så kan det være lurt å spise et måltid med karbohydreter før du skal sove, og det aller viktigste: ikke se på tv, pc eller telefon før du skal sove! Blått lys hindrer utskillelse av hormonene som forteller kroppen at det er på tide å sove. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

3. Ta vare på tarmen
Tarmhelse er i vinden for tiden, og det er de siste årene gjort mye forskning på temaet. Det er blandt annet vist at tarmhelsen og din psykiske helse henger sammen, og en tarm i ubalanse er en hel kropp i ubalanse. Det gir blandt annet hormonforstyrresler, og alle som har vært i puberteten kan vel skrive under på at det er lite heldig for den mentale helsen vår. Jeg har begynt å fermentere mye mat, og merker stor forskjell i hverdagen. Det kommer eter hver en del oppskrifter på fermentert mat, men min favoritt om dagen er desidert Kambucha! Eller fermentert te, som det egentlig er. Jeg lager også min egen fermenterte gut-shot, som jeg tenkte å dele senere. Og igjen, plis unngå sukker og raske karbohydrater. Det finnes faktisk ikke noe værre for deg enn det! Man craver ofte sjokolade hvis man er litt nedfor, og det finnes det faktisk en grunn til. Det skal jeg fortelle mye mer om! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kombucha <3

Du kan lese et godt og utfyllende innlegg om Kombucha her! 

 

 

Fermentering av hvitløk og agurk

 

 

4. Ha det ryddig rundt deg
Jeg blir så sliten og stresset hvis det er rotete hjemme, eller hvor jeg måtte befinne meg. Jeg blir ukonsentrert på jobb og skole hvis pulten min er uorganisert, og jeg klarer ikke å slappe av hjemme hvis det ser bomba ut. Uansett hvor sliten jeg er, så er det bedre å bruke 20 minutter på å rydde litt før jeg legge meg, slik at jeg kan stå opp til et mer ryddig hjem neste morgen. Det gjør dagen min mye bedre! 

Espen er ikke helt slik. Han kunne ikke brydd seg mindre om rot, så lenge det er plass til fjøla på benken når han skal bruke den så er det ok. For meg er det helt uforståelig, og det samme gjelder for han. Det er vanskelig for han å forstå hvordan rot kan gjøre meg så nedfor. Og det viser jo bare at ikke alle tipsene mine fungerer på alle, ingen er jo like, og vi gjør det som passer oss selv best. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Slik liker jeg å ha det rundt meg
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Dette gjør meg helt gal!

 

 

5. Ha aldri dårlig tid!
Dette er kanskje det lureste jeg gjør for meg selv. Jeg blir skikkelig stresset innveldig hvis jeg har dårlig tid, og det gjør dessuten at vi tar dårlige valg både i matveien og med andre ting. Ikke minste så blir jeg ekstremt sur på meg selv hvis jeg egentlig hadde lyst til å gjøre en ting, men sov så lenge før jobb at jeg ikke rakk det. Å være sur på seg selv er en kinkig situasjon, fordi det er mye vanskeligere å tilgi seg selv enn å tilgi andre. Det gjør meg selvdestruktig, og det er ingen ting annet å gjøre med det enn å endre atferd. Altså, uansett hvor lite du har lyst til å stå opp når klokka ringer, så må du stå opp. Når jeg trykker på snooze, og legger meg ned igjen, så tenker jeg på hvor sur jeg er på meg selv om en-to timer når jeg virkelig har dårlig tid, og står opp med en gang. Bare fordi jeg vet hvor ille jeg syns den følelsen er. Selv om det da er kjedelig å stå opp, så får jeg tvert imot en veldig god følelse, fordi jeg blir glad når jeg trosser mine egne ønsker og gjør det jeg vet er best for meg selv! Dessuten så er en varm kopp med te og deilig frokost under pleddet noe av det beste jeg vet for å få en god og avslappet start på dagen. 

Ha god tid til å lage deg sunn mat, og hvis du bor sentralt så sett av tid til å gå eller sykle til jobb. Beregn god tid til bussen, ikke utsett ting som må gjøres, vær på jobb og skole 15 min før du starter, osv. Verdt det!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Grønn te, og frokost bestående av noe stekt, noe rått og noe fermentert, samt masse grønt. Helt perfekt!

 

 

6. Gå en tur, få frisk luft og se på naturen
Hvis man er sliten i hodet, så er beste kuren å bli sliten i bena. Dessuten så sover man bedre av og du får endorfinboost av å trene. Espen fortalte meg også for en stund siden at personer som daglig ser trær er lykkeligere enn andre. Gå deg en tur i skogen? Naturen er vakker, fredfull og skal ingen steder. Her er det tid for å slappe av og være seg selv, men ingen andre til stede. Å gå er dessuten det beste du kan gjøre for kroppen din helsemessig. Gå må mye som mulig, ta ting i fler turer, gå til jobb, parker lengst unna inngangen til matbutikken osv. 

7. Ta et bad eller en varm dusj og legg deg i rent sengetøy
Ingen annen grunn til det enn ren velbehag. Ta vare på deg selv og kos deg. <3

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

 

8. Ha aldri dårlig samvittighet 
Dårlig samvittighet tærer enormt på oss, i alle fall på meg. Som jeg startet innlegget mitt med, så skulle jeg avsløre hva min spennende ting på mandag var. Men slik ble det ikke, og jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Eller det vil si, jo det har jeg. Men jeg må prøve å ikke ha det. På mandag hadde jeg en dårlig dag på jobb, jeg hadde sovet lite natt til mandag og jeg fikk en dårlig nyhet rett etter jobb. Når jeg kom hjem fra besøket mitt i stallen, som forøvrig var utrolig deilig og restituerende, var jeg sliten og trengte bare å få i meg noe sunn mat og sove. Jeg sov til 12 på i går, og rakk dermed bare å lage meg frokost og lunsj til å ha med på jobb, før jeg måtte trave videre til jobben klokken 3. Jeg la meg rett etter jobb, og fikk gode 9 timer søvn før jeg kunne stå opp i dag og skrive dette innlegget. Innlegget ble helt annerledes enn jeg hadde trodd, fordi jeg skulle bare skrive at jeg hadde vært i stallen. Det gjelder å ikke ha dårlig samvittighet for å utsette enkelte ting fordi man faktisk har et personlig behov som er litt større. Og når rutinene om å ikke ha dårlig tid og få nok hvile er godt innarbeidet, trenger man heller ikke å ha dårlig samvittighet for tingene som ikke ble gjort, fordi de faktisk ble gjort da de skulle. En skoleoppgave er lettere å begynne på med en gang og man kan ha nok overskudd til å ikke usette husarbeidet også. Men den gangen du faktisk trenger å hvile eller komme deg ut en tur, så for all del ikke ha dårlig samvittighet. 

Foto: Tonje Engen

 

9. Aroma og telys
Jeg føler meg alltid mer vel hvis jeg tenner noen lys og brenner litt røkelse eller liknende. Dempet lys i rommet, noen koselige lys og en god bok gjør underverker. Jeg vet ikke om såkalt aromaterapi og eteriske oljer har noen effekt, men det kan vel ligge noe i det. Uansett så reagerer kroppen på lukt, og en lukt som hjernen assosierer med noe bra kan få deg til å føle deg bedre. Og selv om placeboeffekt er vel dokumentert når det gjelder.. vel, det meste, så hvis de får deg til å føle deg bedre, hvorfor ikke?

 


 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
På alternativmessen i helgen kjøpte jeg denne sprayen som visstnok skulle være fin hvis man følte seg litt nedstemt. Den skal bare sprayes ut i rommet, og dufter nydelig friskt. Og mye nytt lesestoff!

 

10. Avveksling
Mitt desidert beste tips, gjør noe helt annet. Hva som helst som får deg til å føle deg bedre, eller i det minste få hjernen over i et spor den vanligvis ikke er i. For in del reiser jeg til stallen. Det var dette jeg annonserte at jeg skulle på mandagsmorgnen, som jeg aldri fikk blogget om, men skriver om nå. Jeg har “alltid” drevet med hest, og overgangen fra å ha bil og hest og hele pakka, til å selge alt og flytte til byen er ganske stor. Det er liksom noe som mangler. Jeg har vært i kontakt med en hyggelig dame som har hest på stall rett utenfor Oslo, og på mandag var jeg der for å hilse på hesten hennes. Det var utrolig koselig å bare kjenne lukten og føle pelsen igjen. 

Du gjør akkurat det du ønsker. Eller kanskje noe du ikke ønsker, som du vet at du burde. Prøv noe nytt. Gjør yoga eller styrketrening, gå på forestilling, gå en tur i naturen, spill et spill, dra i stallen, kjør motorcross, steeller noe helt annet. Bare du vet best. Selv om du ikke har noe ønske om å gjøre noe som helst, burde du finne en ting å gjøre. Sett på deg joggeskoene og kom deg en tur ut i naturen i det minste, kanskje er det du velger å gjøre ekstremt kjedelig, men når du kommer hjem igjen vil du se at det var deilig å putte hjernen på noe annet. 

Jeg drar i stallen. 

 

Håper du finner noen av tipsene mine nyttig. Jeg mener at de fleste, om ikke alle er fullt gjennomførbare, hvis jeg klarer det så kan alle. Til slutt så må jeg legge til en setning som gir meg mye motivasjon i hverdagen og som blir brukt i militæret. Den er så enkel at det er skamfullt, og veldig lett å ha i bakhodet hele tiden. 

” Du tåler så mye mer enn du tror. “

 

Med det sier jeg god onsdag, nå må jeg fikse meg matpakke og snart gå til jobb. Ikke lenge til helg nå!

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Mye bra tips her! Jeg liker å tro at jeg er god på de fleste av de rådene, kanskje bortsett fra nr 5. Ikke alltid lett å overholde i en travel hverdag, men jeg prøver å ikke la det stresse meg!

    2. magemassasje: Enig, nr 5 er en av de vanskeligste. Men Jeg blir SÅ oppskaket og nesten dårlig av å ha dårlig tid, det er bare en så vond følelse, at jeg alltid prøver å unngå det så langt det går. Derfor prioriterer jeg alltid bare det viktigste, de dagene jeg syns det står på som værst. 🙂 Heldigvis ikke så ofte for min del (enda!).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg