En iver etter å dele

 

Nå har jeg tenkt så lenge på dette. Jeg har jo alltid likt å dele, og har startet opp
bloggen fler ganger før. Men i går bestemte jeg meg. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg har nå drevet instagramkontoen with_lisamalene siden januar i år, 
og etter at jeg oppnådde 200 følgere i september, så har det bare eksplodert! 
På litt over en måned har jeg fordoblet antall følgere, og jeg får så mange tilbakemeldinger!
Det er så gøy! 

Og dermed begynte tankene og svirre. Skal jeg starte en matblogg? 

Jeg har vært opptatt av kosthold og god mat i mange år, men det var når
jeg begynte å lære om kroppens fysiologi og fordøyelse at det virkelig tok av. 
Det å se sammenhengen mellom mat og helse burde være den største selvfølge, 
men det er dessverre ikke alltid tilfellet. Ikke engang blandt mange leger. 

Hvordan kan det ha seg at sykdommer som var svært sjelden, 
eller til og med ikke fantes for 50 år siden, er normale tilstander nå?
Hva gjør vi nå, som vi ikke gjorde da? Eller, spørsmålet blir vel enda bedre slik:
Hva gjorde vi da, som vi ikke gjør nå? 

For meg så er mat så mye mer enn bare mat. 
Mat er glede og samhold. Mat er yrkesstolthet for tusenvis av norske bønder. 
Mat er helse og medisin. Mat er tradisjon og kulturarv. 
Noe mat er grønt og frodig. Noe mat er til og med dyr. 

Mat fortjener respekt.

Vi skal ikke bare importere tonnevis med soya. Eller bare spise fileten, 
for så å kaste resten av dyret. Vi skal ikke produsere mat som blir kastet. 
Vi skal ikke glemme å tenke på helsen vår, og barna våres sin. 

Vi skal vise respekt. 

For dyrene,  bøndene, miljøet og naturen. For oss selv, og kroppen vår. 
 

Målet mitt er å inspirere deg! 
Gjerne med en middagsrett eller to,
men aller helst vil jeg nå deg der det treffer hardest,
få deg til å gjøre en endring i livet ditt.  
 

Jeg kommer til å dele alt som faller meg inn å lage. 
Det er sunn, bærekraftig mat som alltid er hjemmelaget og som alle skal ha råd til. 
Vegan, rawfood, fermentering, husmannskost,
“on the go” for de travle, studentmat, you name it! 

Det tar nok litt tid før jeg finner bloggens nisje, 
men jeg vet hvilke prinsipper jeg står for,
og de kommer jeg til å beholde. 

 

Litt om meg
For to måneder siden flyttet jeg til Oslo med min samboer. 
Målet mitt er å studere ved Landbruksuniversitetet i Ås, NMBU,
og reise tilbake til bygda om noen år for å kombinere kunnskap om 
ernæring og matproduksjon på egen gård. 

Jeg trives godt i Oslo foreløpig, men som en aktiv hestejente
har det vært tungt å selge begge hestene og nå være hesteløs. 
Men det kommer nye tider og nye hester senere. 

Nå har jeg god tid til å fokusere på kosthold og andre ting
utenom jobben, og har planer om å studere kostholdsveileder
før jeg går videre til andre studier. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Med meg til Oslo har jeg med meg mine to kaniner. Pimboli på 11 år og Sondre på 1 år. 
 

 

Jeg håper du liker min blogg, og at du har lyst til å følge meg på reisen mot å nå mitt mål! 

Ønsker deg en flott tirsdagsmorgen!

 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Hei Lisa Malene.
      Tusen takk for at du liker matbloggen min 🙂 Så mange flotte matbilder du har her! Og så er du så flink til å skrive oppskrifter og ta bilder av det du lager! Det blir spennende å følge med videre 🙂
      Hilsen Théa
      veganoppskrifter.blogg.no

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg