hits

Lisa Malene

- Helse / Livsstil / Milj -
  • 16.01.2018
  • Probiotisk mageshot med styrkende gurkemeie og ingefr

    Mange har spurt meg om oppskriften til mageshoten jeg har delt p instastory utallige ganger, og endelig fr dere den! Denne tar jeg en shot av hver eneste morgen, og skyller ned med et stort glass rent vann. Det er en veldig fin morgenrutine ha, bde for innstille kroppen p at dagen er i gang, for hydrere kroppen og p grunn av de styrkende og helende ingrediensene i shotten. 

     

    mageshot gut shot ingefrshot gurkemeieshot

     

    Mageshot

    150 g. ingefr
    150 g. fersk gurkemeie
    2 kologiske sitroner 
    1 ts pepper
    Vann

    Startkultur

     

    Du kan bruke den mengden ingefr og gurkemeie du vil, men pakkene jeg fikk tak i p coop inneholdt 150 gram.

    • - Start med fjerne skallet p sitronene, ingefren og gurkemeien om du ikke bruker kologisk.
    • - Kutt de i ca. 1 cm store biter og ha i en blender eller bolle om du bruker stavmikser.
    • - Ha i pepper og fyll p med vann til det dekker alt. Blend til alle bitene er godt knuste, men massen trenger ikke vre helt jevn.

    Fra n har du to muligheter: 

    1. Sil massen gjennom et osteklede / tynt eller slitt kjkkenhndkle og hell p glassflaske. Oppbevar i kjleskap. 

    2. Slik gjr du shotten probiotisk / fermentert: 

    • - Hell massen i et stort glass og tilsett startkultur. Jeg har brukt startkultur fra fermentert rdkl, derfor er min rd nederst i glasset! Du kan bruke starter fra nesten alt som er fermentert, f.eks. surkl eller myse fra kefir. Ps. det er viktig bruke sitroner i oppskriften dersom det skal fermenteres, fordi melkesyrebakteriene lever av sukker, og dette fr de fra sitronene.
    • - Dekk over med et klede og la det st i romtemperatur i 2-3 dager for fermentere. Deretter siler du massen gjennom et osteklede / tynt eller slitt kjkkenhndkle og hell p glassflaske. Oppbevar i kjleskap. 

     

    Derfor elsker jeg denne shotten:

    Bitterstoffer: som vi finner i f.eks. skallet p sitronen og i ingefr. Bitterstoffer stimulerer hele fordyelsen. Ved stabilisere blodsukker, oppmuntrer produksjonen av enzymer og galle, dempe stsug, reparere og styrke tarmvegger og kanskje viktigst av alt; ke magesyreproduksjonen. Det er veldig lite utbredt at symptomer som f.eks halsbrann og sure oppstt som oftest skyldes for lite magesyre, og ikke for mye, og at man p lang sikt forverrer situasjonen med syredempende midler. Det kan vre lurt  spise noe som inneholder bitterstoffer til alle mltider eller ta en liten bitter-apritif fr store eller krevende mltider. Kanskje var ikke ideen om akevitten til julemiddagen s dum allikevel! Men min mageshot er nok litt bedre for deg. :) 

    Sitronene inneholder masse vitamin C, elektrolytter og syren fra sitronene er faktisk med gjre kroppen mer basisk, som kan vre en fordel med tanke p at vi i dag spiser mye mat som gjr blodet surt, f.eks. kjtt. 

    Virkestoffer curcumin som vi finner i gurkemeie har veldig mange fordeler, det virker blant annet betennelsesdempende og inneholder streke antioksidanter. Pepper er vist kunne ke effekten av curcumin med opptil 2000%. 

    Det samme gjelder for ingefr, og i tillegg stimulerer det produksjonen av galle og magesyre som hjelper fordyelsen. Det kan dermed hjelpe deg med unng ting som oppblst mage eller sure oppstt. Ingefr er ogs kjent for dempe kvalme. 

    Probiotiske bakterier fra fermentert mat skal hjelpe deg til f en sterk og rik tarmflora. Tarmen gjr en stor jobb for oss hver eneste dag, og i tillegg sitter omtrent 80% av immunforsvaret i tarmen, s det er absolutt en fordel ha en sterk og frisk tarm! Fermenteringen gjr ogs at nringen fra shotten blir lettere for kroppen ta opp. 

     

    Enjoy! 

     

     

    mageshot gut shot ingefrshot gurkemeieshot

     

    mageshot gut shot ingefrshot gurkemeieshot

    mageshot gut shot ingefrshot gurkemeieshot

    mageshot gut shot ingefrshot gurkemeieshot

     

    God kveld videre, ste deg. <3 

     

     

    #helse #livsstil #underholdning #side2 #mat #frisk #kosthold #ernring 

     

     

    2 Kommentarer skjul

    iselinsorvik

    18.01.2018 kl. 22:36
    Den ser jo skikkelig god ut da :)

    Lisa Malene

    19.01.2018 kl. 14:47
    iselinsorvik: Den er sterk og kraftig, personlig s er jeg ikke s fan av smaken av ingefr, men den er ikke s ille! :)

    Skriv en ny kommentar

    Om meg

    Lisa Malene

    Bli med inn i min helseverden hvor vi deler interesse for en lykkeligere kropp, glade dyr og en frisk planet. Jeg studerer Kostholdsveileder TMS og elsker dele av min interesse. Jeg gleder meg til bli bedre kjent med deg og fortsette ferden videre p vr helsereise sammen! Kontakt/samarbeid: lisamaleneblogg@gmail.com

    Sk i bloggen

    Kategorier




    Bloggdesign

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no