Lårtunge av hjort med nydelig tilbehør

 

 

For en liten stund tilbake var jeg på Bondens marked i Oslo, og hjem tok jeg med meg et nydelig stykke lårtunge av hjort og spekepølse fra samme produsent. Pølsa var nydelig, så i dag måtte kjøttet testes ut også. Det er jo tross alt lørdag! Lårtunge er relativt billig kjøtt i forhold til annet rent kjøtt, og blir faktisk brukt til å lage karbonadedeig og lignende. Jeg kan i alle fall slå fast at lårtunge av hjort fra Løten Hjorteoppdrett var et av de nydeligste stykker kjøtt jeg har spist noen sinne! 

Hjemme hos oss er det definitivt kvalitet foran kvalitet som gjelder når det kommer til kjøtt, og det er virkelig et av de viktigste prioriteringene jeg gjør når det kommer til kostholdet. Dette var ikke økologisk produsert, men hjorteoppdrett har derimot andre gode kvaliteter. I hjorteoppdrett bor dyrene ute på store inngjerdede områder, og beiter mye gress og ville vekster. Selv om jeg selvfølgelig hadde foretrukket selvskutt vilt som har levd hele livet i sitt naturlige element så ser jeg på hjort fra oppdrett som et godt alternativ til mye annet vi får tak i fra butikkhyllene. 

 

 

Lårtunge hjort vilt fermentert surkål tradisjon kosthold

På tallerkenen finner du også ovnsstekte poteter og søtpoteter, blomkålpuré, brun saus med laget med ekte beinkraft, tyttebær og tradisjonell fermentert surkål. Et herremåltid! 

 

Lårtunge av hjort

Krydre kjøttet med pepper og salt og la det ligge på benken i 30-60 min for å bli romtemperert. Ha mye smør i pannen og stek kjøttet i ca. 30 sek på hver side. ( Ps. viktig å ikke bruke teflon eller oljer når du steker på høy temperatur. Bruk jernpanne og ekte smør!) Når du har fått en brun skorpe på kjøttet skal det inn i ovnen til det har en kjernetemperatur på mellom 54-56 garder. Jeg liker å steke kjøttet på 100 grader de dagene vi har god tid, ellers kan du godt steke på opptil 180 grader. La kjøttet hvile minst 15 minutter før du deler det i skiver. 

 

Brun saus

Ha en god klatt smør og et par ss mel i en jerngryte og rør til massen blir gyllen brun. Ha i ekte kjøttkraft til du syns konsistensen er bra nok. Krydre med pepper, allehånde og salt og gjerne et par skiver med brunost i. Er for øvrig ganske stolt over å endelig, i en alder av 22 år, ha mestret “kunsten” det er å lage brun saus! Haha, hvert eneste forsøk har hittil vært en katastrofe, men nå sitter den altså. Spesielt når man bruker kraft som base! Kraft lager du ved å koke opp vann og bein med pepper, laubærblad, en dæsj eddik og gjerne avkutt fra grønnsaker i, og la dette stå å trekke (NB! Trekke, ikke koke!) i 2-3 døgn, eller så lenge du gidder. Minst 12 timer for å få ut så mye næring av bena som mulig. 

 

Ovnsbakte grønnsaker og poteter

Du kan ovnsbake alle typer grønnsaker, og i dag fristet det rett og slett med poteter og søtpotet. Del i passe store biter, ha på smør og stek i 1,5-2 timer på 140 grader. Stivelsesrike matvarer skal skånsomt varmebehandles, på grunn av giftstoffet akrylamid som oppstår ved høye temperaturer. Du kan lese mye om dannelsen av akrylamid på bloggen til Gry Hammer, trykk på linken her.  I tillegg til å være mye sunnere for deg smaker det også så utrolig godt med langtidsstekt mat! Du får også sprø søtpotetchips istedenfor vassne. Pass på å legg alle bitene slik at de har litt mellomrom fra hverandre. 

 

Fermentert surkål (sauerkraut)

Denne surkålen lagde jeg egentlig til jul, men fermentert mat blir etter min mening bare bedre og bedre jo lengre tid den står og modner, og nå er den bare så god! I denne har jeg kål, tyttebær, sennepsfrø og litt karve + salt. Du kan lære mer om fermentering her! 

 

Blomkålpuré

Det er lurt og dampe grønnsaker for å bevare så mye av næringsstoffene som mulig. Når blomkålen er mør lager du puré med en stavmikser og tilsetter en stor spiseskje smør, litt salt, pepper og muskat. Kjør til massen er fløyelsmyk og nyt. 

 

Tyttebærsyltetøy

Mitt hjemmelagde tyttebærsyltetøy uten sukker er nydelig og et sunnere alternativ. Kok opp tyttebær i en kjele og rør godt. Tilsett sukrin eller stevia hvis du ønsker den søtere, og gjerne litt gelatin for å øke næringsinnholdet og få en fastere form. 

 

Lårtunge hjort vilt fermentert surkål tradisjon kosthold

 

 

Lårtunge hjort vilt fermentert surkål tradisjon kosthold

Espen er utrolig glad i både kjøtt og hvitløk, så han dynker sitt i hvitløkssmør. Jeg nøyer meg med et par biter kjøtt og masse saus! Det er ikke ofte vi spiser så store mengde kjøtt til et måltid, men noen ganger må mannen få det som han vil også. Noen ganger. 🙂 

 

 

Ønsker deg en super lørdag videre!

 

 

#mat #kjøtt #lårtunge #biff #hjort #viltkjøtt #fermentering #surkål #saurkraut #fermentert 

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg