Vietnamesisk Bánh Mì med sataysaus

 

 

Nå er det på tide med en middagsoppskrift igjen! De siste dagene har jeg hatt skikkelig cravings på peanøttsaus av en eller annen grunn, og har spist kylling satay to dager på rad. Det er jo så himla godt! Da det ble ønsket Banh Mi til middag av hjemmets beboere var jeg ikke vond å be, sausen går utrolig fort å lage og med ferske baguetter og strimlede grønnsaker er du straks i mål. 

 

Chicken satay. Vietnamesisk bahn mi med kylling og peanøttsaus

 

Hjemmelaget sataysaus (peanøttsaus)
4 personer

1 sitron
2 store ts rød curry paste
1 stor ss peanøttsmør
1 boks kokosmelk
1 ts kokossukker (kan sløyfes)

Press saften fra en sitron i en kjele og tilsett resten av ingrediensene. Rør til sausen koker og skru ned varmen slik at den holder seg varm mens du tilbereder resten. 

Fyll til baguetten:
Du kan bruke hva du selv måtte ønske. Kylling passer godt til satay, her hadde vi kjøtt fra helstekt kylling i en panne sammen med litt av sataysausen og freste lett. Da får du mye smak til kjøttet. Ved siden av var det kinakål og strimlet gulrot, agurk og paprika. 

 

Chicken satay. Vietnamesisk bahn mi med kylling og peanøttsaus

Chicken satay. Vietnamesisk bahn mi med kylling og peanøttsaus

Chicken satay. Vietnamesisk bahn mi med kylling og peanøttsaus

Chicken satay. Vietnamesisk bahn mi med kylling og peanøttsaus
 

Sausen passer til så mye og er superenkel å lage. Ønsker du en sterkere saus er det bare å bruke mindre koksmelk i sausen. Baguettene er geniale å fylle opp på forhånd og ta med seg til lunsj også, sausen trekker inn i brødet og gir mye smak. Alle i kantina kommer til stirre på deg med lengtende blikk der du sitter og nyter en nydelig lunsj, jeg lover. 😉 

Jeg må innrømme at jeg ga opp prosjektet “baguettespising” og hentet meg en tallerken fylt med en mengde grønnsaker toppet med kylling og masse saus, og dyppet brødet i sausen mens jeg spiste det på siden. Mat er best med mest grønnsaker syns jeg, godt for deg og din kropp. <3 

Velbekomme! 

 

 

 

 

#kylling #mat #satay #peanøtt #vietnamesisk #thai #underholdning #godt #nytnorge #lunsj #norge #peanøttsaus

 

 

8 kommentarer

Siste innlegg