Lefsetull med ost og spekemat

 

 

Når jeg skreiv overskriften til dette innlegget, startet jeg med så skrive “Lefserull med ost og spekemat”, men jeg så med ett at detta ble helt feil. Da jeg var liten tilbragte jeg nemlig mye tid hos mormor og best, og mormor pleide alltid å si: “Du vil itte ha ei litta lefsetull med smør og sukker på da, Lisamor?” eller “Skar du ha ei ostetull før vi rydder bort osten?”. Altså, lefse med smør og sukker, eller ei osteskive, tulla sammen og klar for å bli maula opp av lille meg! Det lukter av barndom og mormors velkjente parfymeduft her nå, det skal jeg si deg. Så nå er det er avklart, det finnes ikke lenger lefserull, her er alt det gode pålegget tulla inn i ei lefse.

Min helt egne lefsetull. 

Yum! 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Som du sikkert ser har jeg juksa, og brukt resten av lefsene etter tacoen dagen før. Aller helst lager jeg lefsene selv, men av og til er man bare sulten at den letteste løsninga frister mest. Etter at lefsene enten er laget (helst!) eller plukket ut av skapet, er resten av matlagingen reine plankekjøringa. Du slenger rett og slett på det fyllet du vil ha, tuller lefsa sammen, og så spiser du. 

Denne dagen var min eneste plan å kose meg etter en slitsom dag på jobb, og det er lov! På vei hjem fra jobb går jeg hver dag forbi mathallen, og i dag brukte jeg opp et gavekort fra mathallen som jeg fikk til bursdagen min av svigermor. I kjøttdisken kjøpte jeg kryddersalami og speket svinenakke, og i ostedisken ba jeg bare om å få en ost som passer særdeles godt til spekemat. Det fikk jeg, ikke en gang spør om hva den het for det husker jeg ikke, men fantastisk god var den! 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lefsa mi er fylt med savoykål, ost, salami og svinenakke, tomat, avokado og fermentert ketchup. 

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Selvfølgelig et par søte tomater og ostesticks tulla inn i spekeskinke til dessert. 

Det blir ikke bedre altså! 

 

Håper du får en flott helg, og hvis du har helgeplaner og er litt redd for å bli sulten underveis, lag deg ei lefsetull med folie rundt og putt i veska. enkelt og greit! Salt mat er jo helt perfekt på nachpielet også, og husk å drikke vann ved siden av! God helg! 

 

 

 

 

 

4 kommentarer

Siste innlegg