Green smoothie love

 

Det er fredag, og jeg får storfint besøk fra hjembygda! Denne jobbuka har vært så slitsom, jeg har ikke klart å spise eller sove tilstrekkelig, og det merker man skikkelig på kroppen og humøret. Derfor gleder jeg meg veldig til å få besøk, vi skal slappe av, ha jentekveld med resten av squad’en og spise sunn og god mat.  Yay! 

Hver dag denne uka har jeg sovnet på sofaen etter jobb, og sånne ting tar jeg som et stort nederlag. Jeg får ikke gjort alle tingene jeg tenkte jeg skulle gjort, får ikke laget maten jeg ville lage og ikke minst får jeg ikke sove på kvelden når jeg egentlig skulle ha lagt meg. Det blir jo en ond sirkel, fordi neste dag blir bare verre enn dagen før. Jeg tror mange kan kjenne seg igjen i dette, og hører mange si det samme. Jeg tror det er viktig da og bruke helgen riktig, og det skal jeg gjøre nå. 

I dag får jeg jo besøk, og jeg har planlagt å lage surdeigspizza. Nå har jeg laget denne oppskriften et par ganger, og resultatet var sykt vellykka fra første gang jeg prøvde! Det er ikke ofte man prøver noe nytt, og det blir vellykka allerede første forsøk. Jeg har laget pizzaen med både italiensk (tynn) og amerikansk (tykk) bunn, og begge var nydelige. Siden jeg var veldig sulten etter jobb, og det fortsatt er noen timer til besøket kommer og middagen er klar, kvinnet jeg meg opp og lagde en supernæringsrik smoothie, selv om jeg egentlig ville ha noe helt annet.

Etter en uke med å sovne etter jobb og ikke føle seg så flink, så er det så deilig når man endelig kommer seg ut av sirkelen og kjemper mot trangen for å gjøre det mest behagelige, og gjør det man vet at man vet er best for kropp og sjel. Det gir meg en skikkelig god følelse og motstå trangen, og det er ofte ikke mye som skal til. En næringsrik green smoothie kan være nok, så er man i gang. <3 

 

Det dummeste du kan gjøre er å være for streng med deg selv. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Green smoothie

4-5 blokker med frossen spinat
En appelsin
En halv banan
En neve brokkoli
Litt vann
En ss MCT-olje
En ts lecithin
En ts rice bran

Toppet med chiafrø, bipollen, kakaobiter og peanøttsmør
 

Det er viktig at smoothien inneholder mer enn grønnsaker, og i alle fall mer enn bare frukt, hvis du skal spise den som et mellommåltid og ikke bare for å kose deg. Den må inneholde fett og proteiner for at du skal holde deg mett og ha et stabilt blodsukker, hvis ikke kan det bare gjøre vondt verre, og gi deg et kraftig hopp i blodsukkerstigning, og en skikkelig nedtur etterpå, og du blir bare enda mer gretten og øker sjansen for å gjøre dårlige matvalg. Bare spør nesten hvilken jente som helst, eller, spør typen hennes. 😉 

MCT-olje, lecithin og peanøttsmør gir smoothien min fett og chiafrø, peanøtt, bipollen og spinat sørger i alle fall for å gi den litt proteiner når jeg er tom for proteinpulver. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

 

Jeg må jo ærlig innrømme at en hvetetortilla med rester etter tacoen fra onsdag, masse ost, rømme, ketchup og mexican fiesta på toppen, fristet mye mer enn denne smoothien da jeg hadde kvinnet meg opp nok til å traske ut på kjøkkenet og kjøre igang blenderen. Men den smakte jo selvfølgelig digg, og i stedet for å nå sitte igjen med en følelse av nederlag, så har jeg seiret og er allerede godt i gang med helgas viktigste oppgave: godta at jeg må senke kravene til meg selv et par hakk den neste uka, kose meg med god samvittighet og ta vare på de små seierene og øyeblikkene. 

 

Det er jo tross alt alle de små valgene i hverdagen som utgjør den store forskjellen. 

 

 

Med ønske om en super helg og en fin fredagskveld, 

 

#mat #smoothie #supernature #soma #bipollen #chia #spinat #greens #proteiner #kosthold #ernæring #helse #psyke #fredag #helg

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg