Slik startet 2017 – januarmåned

 

 

Da har den siste dagen i januar kommet, og det er på tide med en liten oppsummering av hvordan 2017 har startet. For å være helt ærlig så startet jeg ikke dette året med så veldig bra utgangspunkt, men det er helt greit, livet er ikke over bare fordi man har en tung periode. Tross alt, må jeg si jeg er ganske stolt av hvordan januar ble. Jeg har passet på å sove nok, gjort det mye bedre på jobb enn i desember, trent jevnlig og jeg har klart å holde meg til sukkerfri januar! Energinivået er mye bedre enn før jul, og livet er generelt litt lettere. Ikke verst, til at vi er inne i det jeg syns er den kjedeligste perioden av året, når det er kaldt og mørkt nesten hele tiden. 

 

Her er noen av høydepunktene i januar!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Den første måneden i det nye året starter naturligvis med nyttårsaften, og feiringen var som nevnt tidligere utrolig koselig og noe av det beste jeg vet er å ønske det nye året velkommen med yndlingsmenneskene mine. Jeg skrev et eget innlegg om det her! 

 

Tilskudd =  overskudd

Helt i begynnelsen av januar begynte jeg å ta kosttilskudd, og jeg tror kanskje dette er det viktigste jeg har gjort for meg selv på veldig lang tid. Før jul var ting veldig tungt, og jeg var konstant sliten. Jeg startet med å ta tran, Vitamin D og Chlorella da jeg hadde influensa i romjulen, og allerede første arbeidsdag etter nyttår kjente jeg forskjellen. Jeg trodde selvsagt at det var juleferien som gjorde at jeg hadde overskudd de første dagene, men effektene fortsatte og vare. Nå tar jeg tilskuddene som en del av morgenrutinen min, og det er så deilig å føle av man har overskudd til å lage middag og dra for å trene etter jobb! 

Jeg tar også en fermentert, hjemmelaget mageshot med ingefær og gurkemeie hver morgen. Godt for magen din, og mye, mye mer! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Besøk

Espen og jeg hadde besøk av småbrødrene våre forrige helg, de er begge 10 år men hadde aldri møtt hverandre før. Vi tenkte det ville være koselig om de ville komme på besøk til oss og sove over en natt, og det ble en suksess. Vi spiste på Døgnvill med gutta, og tok de med på Fangene på Fortet etterpå. For de som ikke har vært der før så kan det anbefales! Jeg var der for første gang nå, og det var veldig moro og passer for både barn og voksne. Det var uvant å ha to ti-åringer i hus selvsagt, men vi overlevde natten og spiste god mat. Gutta fikk servert frukt som lunsj, og nesten hele fatet gikk ned. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

Sukkerfri januar!

 

Å kutte ut sukker har en rekke helsefordeler. Faktisk så går jeg så langt som å si at sukker er giftig for kroppen. Sukker er kun tomme kalorier, som ikke tilfører deg noe næring og kan gjøre deg syk. På sikt kan sukker irritere tarm og mage så mye at du får sykdommer som psoriasis, leddgikt, infeksjoner, diabetes, kreft, hjerte og karsykdom, trøtthet, demens, psykiske lidelser og mer. 

Det å kutte ut sukker høres først ut som en vanskelig oppgave, og for mange kan det også være det. Men sannheten er faktisk at smaksløkene endrer seg etter hva du spiser, og etter en kort stund som sukkerfri merker du forskjellene. Det jeg har lagt mest merke til et at hjemmelagd mat og godis uten tilsatt sukker smaker bedre enn før, og du oppdager at matvarer du har spist hundre ganger før smaker mer og gir deg en helt ny matopplevelse. 

Det som er vektig er å ikke “sprekke” når du har lyst på noe godt, men man skal ikke være for streng med seg selv, for det fører aldri til noe godt. Disse sjokoladekulene med smak av mocca ble min godis når vi var på hyttetur med jobben denne helgen, og de er heeeelt fantastiske! 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

Mest likt i januar

Denne sjokolademoussen er mitt mest likte bilde på instagram i jaunar, og vinner tittelen mest likt i januar. Det er vel fortjent, med bringebær på toppen så er den bare megagod! 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jeg avsluttet januar med hyttetur til Sysslebäck med jobbkolleger, turen var utrolig koselig og det var så deilig og bare koble av noen dager. Jeg og to andre gikk en 5 km tur på ski, og ser man bort i fra den utrolig gode pakistanske maten vi fikk servert hele helgen, så var det kanskje helgens høydepunkt. Absolutt en god slutt på årets første måned. 

 

 

Håper selvfølgelig at mine lesere har hatt en god start på året også! Jeg skal definitivt fortsette med å kutte sukker i kosten min dette året, jeg savner det ikke! Det vil derfor også komme mer sukkerfri kaker og godis, jeg håper du føler deg inspirert til å bli med!

Tagg gjerne bilene på instagram med #Lisamalene hvis du har prøvd å lage noen av oppskriftene mine, jeg vil gjerne bli bedre kjent med deg! 🙂

 

 

 

 

#mat #underholdning #januar #oppsummering #mål #kosttilskudd #sukkerfri #helse #kosthold #ernæring #mocca 

 

 

6 kommentarer

Siste innlegg