Sjokoladegrøt med blåbær

 

Endelig er det fredaaag! Denne helgen har jeg store planer; jeg skal gjøre ingenting, og det blir utrolig godt! Jeg tenkte å raskt dele frokosten min i dag, enda en variant av min elskede fermenterte chia- og havregrøt! Nå har jeg endelig klart å få tak i melkekefirkorn, og det er så gøy å være i gang med å lage min egen kefir. Det fine er at man helt selv kan bestemme hvor godt syrnet man vil at melken skal være. Jeg liker den ganske sur. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jeg lagde enda en ny vri på grøten i dag. Vanligvis består den av havregryn, chiafrø, kokosmelk og chiafrø + en ts starterkultur. I går hadde jeg også i et par ss hampmel, rå kakaopulver, kakaonibs og gelatin. Hampfrø har blandt annet et høyt innhold av protein og jeg tilsatte gelatin fordi jeg prøver å få i meg mer kollagen (gelatin er kokt kollagen) gjennom kosten. Rå kakaopulver inneholder også fler antioksidanter enn vanlig kakopulver fra matbutikken, fordi den ikke har vært igjennom varmebehandling. 

 

Blandet med min egne kefir og toppet med kakaonibs og blåbær i dag tidlig var det kjempegodt! Hvem sier det er usunt å spise sjokolade, liksom? 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Når det gjelder sjokolade så er jeg egentlig mest glad i mørk sjokolade. Jeg fikk en idé når jeg var på vei hjem fra trening i går, og eksperimenterte litt på kjøkkenet når jeg kom hjem. Resultatet ble megagodt syns jeg, men oppskriften må modifiseres litt før jeg deler den med deg. Jeg gleder meg til å presentere den når oppskriften er justert, men jeg kan jo røpe at det er en sunn, vegansk sjokolademousse helt uten sukker! Wææ, så spennende dette er, jeg spiste halve bollen i går, og resten i dag, og den var enda bedre etter å ha hvilt i kjøleskapet en natt. Og det beste er; man kan spise det med den beste samvittighet! 

 

Håper du får en fin fredag og at du har en deilig helg i vente! 

 

 

#mat #frokost #grøt #chia #fermentert #fermentering #havre #underholdning #bær #blåbær #sjokolade #dessert #sukkerfri #fredag #helg 

 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg