Fermentert chiagrøt med bær og müsli

 

 

Denne uken jobber jeg kveld, og det betyr lange morgenstunder og god frokost. Selvom det er litt kjipt å ikke være hjemme fra jobb før 12 på natten, så er det i alle fall deilig å kunne få seg en god start på dagen. Og uten om at naboen pusser opp og har boret i veggen i hele dag, så er det så langt en ganske god dag!

 

Som jeg skrev i forrige innlegg så er ikke hverken matlysten eller kreativiteten helt på topp om dagen. Heldigvis har jeg min elskede kjøleskapsgrøt som alltid er der for meg. Tidene går, men grøten består! 

 

fermentering chiagrøt kjøleskapsgrøt

 

Fermentert chiagrøt med havre

0,5 dl kokosmelk (jeg liker den økologiske fra coop eller den på kartong fra rema)
3-4 ss chiafrø
3-4 ss havregryn 
1 ts surdeigsstarter  
1 dl vann

Ha alle ingrediensene i et glass med lokk og la det stå romtemperert i minst 7 timer. Du vil se at det dannes bobler og at grøten smaker mer syrlig. Fermenteringsprossesen gjør nøtter, frø og korn lettere for magen å fordøye, og tilfører gode bakterier og enzymer til magen. Har du ikke surdeigsstarter kan den byttes ut med noe syrlig, f.eks. litt sitronjuice eller eplecidereddik (helst upasteurisert / hjemmelaget). Det blir ikke helt det samme, men syren fungerer på samme måte som syren fra surdeig, og gjør maten lettere å fordøye. 

 

Nå elsker jeg chiagrøt, men begynnelsen syns jeg konsistensen på chiafrøene kunne være litt merkelig. De sveller mye når de kommer i vann, og får en geléaktig konsistens. Nå syns jeg det er noe av det som gjør grøten så god! 

 

Tips!

Fyll glasset med bær og ta det med på jobb, skole eller reise, så har du enkel og supergod fastfood med deg over alt! Husk å ta med skje. 😉 

 

fermentering chiagrøt kjøleskapsgrøt

 

 

Jeg fylte nok glasset mitt litt fult i går, for når jeg tok av lokket i dag tidlig så det slik ut:

fermentering chiagrøt kjøleskapsgrøt

Masse luftbobler i grøten viser at den har fermentert, og består nå av masse enzymer og gunstige bakterier for magen, og kornene er i tillegg lettere for en følsom mage å fordøye. Prosessen gjør at grøten får en fyldig og fløyelsmyk konsistens.

 

Grøten er super som tilsetning! 
Jeg har brukt den i smoothies, sjokolademousse, bakst, pizzabunner, pannekaker, you name it.

Min siste dille er å blande inn kefir, toppe med varme bær og min hjemmelagde julemüsli, som på bildene under. 

 

fermentering chiagrøt kjøleskapsgrøt

 

 

fermentering chiagrøt kjøleskapsgrøt

 

 

fermentering chiagrøt kjøleskapsgrøt

 

 

Nå skal jeg fikse litt hjemme og lage meg noe godt jeg kan ha med og spise på jobb. Jeg syns arbeidsdagen går mye lettere hvis jeg vet at noe godt står og venter på meg på pauserommet! Jeg syns også det er viktig å spise middag på jobb når jeg jobber kveld, slik at jeg ikke trenger å begynne å lage mat og spise så tung fordøyelig mat når jeg kommer hjem så sent. Det blir i alle fall søtpotetchips med elg på jobb, så kan jeg unne eg enda en bolle med grøt når jeg kommer hjem i kveld. Mye bedre meg magen og kroppen! 

 

Håper du har en god torsdag!

 

Følg gjerne min instagram lisamalene.no 🙂

 

 

#mat #underholdning #helse #grøt #chia #havregryn #kokos #bær #müsli #musli #frokost #sunt #ernæring #fermentering #kefir 
 

 

 

 

 

5 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg