Hva gjør du med juicerestene?

 

 

Etter å ha laget juice blir det mye grønnsaksrester. Dette er en av grunnene til at noen velger å ikke kjøpe seg juicer, og jeg er helt enig! Jeg er stor motstander av å kaste mat, fordi jeg syns det er respektløst og dyrt. Men siden jeg elsker juice, og syns det er en utrolig fin måte og få i seg næringsstoffer i de periodene jeg ikke er så flink til å spise grønnsaker, så juicer jeg uansett. Det finnes jo tross alt andre alternativer enn å kaste restene tankeløst i søpla! 

 

Jeg jobber stadig vekk med å finne nye måter å bruke pulp på. I det siste har ikke kreativiteten vært helt på topp, og når ikke matlysten heller er der, så blir det lite gode idéer å dele med dere. Heldigvis har jeg noen retter jeg har laget mye tidligere, som krever lite innsats og planlegging for å gjennomføre. Jeg laget en av oppskriftene her om dagen, etter at jeg laget juice med gulrot, rødbete og brokkoli:

 

Rødbeteburger med coleslaw og frisk salat! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rødbeteburger:

– Grønnsaksrester, jeg har pulp fra ca 5 gulrøtter, 4 rødbeter og en brokkoli. 
– Revet squash og/eller moste kikerter, jeg brukte en 1/4 squash
– 2 egg
– Ønsket krydder, jeg brukte et par ts hjemmelaget tacokrydder. 

Ikke bruk pulp fra frukt, det gir en bitter og rar smak til burgerene! 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Rør godt sammen og form burgere med hendene.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Stek på 160 grader i ca. 30 minutter. 

Mens de steker kan du lage en coleslaw av et par revede gulrøtter, revet kål, rømme og majones. Tilsett litt sitronsaft, salt, pepper og muskat. Jeg bruker også selvfølgelig masse salat ved siden av! Retten toppet jeg med bønnespirer og parmesan. Kjempegodt! 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Burgerene som ikke ble spist opp brukte jeg et par dager senere til å lage enchiladas. Jeg skar burgerene i strimler og la de i wraps med litt salsa og ost, toppet med nachos og ost over, inn i ovnen til osten er smeltet. Masse grønn salat ved siden av og avokado selvfølgelig. Yummi!

 

Ønsker deg en fin tirsdag. <3 

 

 

 

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg