N O V E M B E R M Å N E D

 

Jeg syns alltid det så koselig å lese slipe ukes- og månedsoppsummeringer, så derfor tenkt jeg å lage en slik “spalte” selv. Jeg kommer inne til å ha faste “månedens ditt og datt”, fordi da tror jeg at jeg blir litt låst. Jeg skriver heller litt om hva som har vært spesielt for den siste måneden!

 

Så da står min første månedsoppsummering for tur; 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

 

Novemberlykke

Det er ikke så ofte at jentene møtes lenger, når en bor på andre siden av landet og alle jobber og går på skole. I november møttes fler av oss for å reise på 90s party i hjembygda. Det er så gøy når slike ting skjer hjemme, for da treffer man så mange kjente fjes som man ikke har sett på år og dag! 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Samme helgen inviterte jeg mormor og svigermor hjem til mamma og disket opp med elgmiddag. Må jo utnytte sjansen når jeg først er hjemme! Det var så koselig, og om jeg får si det selv; veldig god mat! Mye av credsen skal jegeren selv ha, som stod for både elgen og laget sausen. 

 

 

Espen var en helg i Manchester med jobben for å se på fotballkamp, og jeg jobbet hele helgen. Ganske kjip helg i utgangspunktet, helt til han kom igjen på søndag og hadde kjøpt med gave til meg! Tenk at jeg er så heldig! 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

 

Novemberfiasko

Jeg har egentlig to ting som gikk ganske galt denne måneden, eller, den ene tingen kunne i det minste gått ganske galt! 

 

For det første så har jeg prøvd, uten hell, å bake Veganoppskrifter sitt brød med butternutgresskar hele TRE ganger! Jeg skal jo alltid prøve å lage min egen vri på ting, sta som jeg er. Siden jeg prøver å unngå gjær så ville jeg prøve oppskriften med bakepulver istedenfor. De smakte utrolig godt, men ble jo ikke stekt inni. Så ville jeg prøve å sette en surdeig dagen før og tilsette gresskar dagen etter. Det både så og smakte helt pyton! Så i dag prøvde jeg igjen, og skulle følge oppskriften til punkt og prikke. Det ble ganske ok, hevet bra og luktet nydelig, men den kunne nok stekt litt lenger, for den var fortsatt litt deigete inni og hadde sunket sammen etter å ha avkjølt på benken. Satte den inn i ovnen igjen og glemte den helt, så den ble helt svidd på toppen.

 

Snakk om gode bakeegenskaper da! 

 

Dette er de første jeg laget, ser gode ut og smakte minst like godt! Men ble ikke stekt inni. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Og for det andre… så var det nesten så jeg mistet fingertuppen! 

Hendene mine har gjennomgått mye. Jeg fikk forstuet fingeren da jeg ble sparket av en kalv, knakk lillefingeren i en bildør i russetiden, har blitt bitt av hissig kaniner litt for mange ganger og saget meg i tommelen når jeg skulle bygge et hinder en gang. Men jeg har aldri, aldri før, kuttet meg i fingeren når jeg har laget mat. Men en gang må vel være den første. Og forhåpentligvis den siste. For en amatørfeil! 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

Novemberdilla

 

Har jo selvfølgelig helt dilla på ting til tider! Den siste tiden har det vært juice i alle mulige varianter og farger og aromaer. Kanskje ikke så rart siden jeg kjøpte meg en etterlengtet juicer denne måneden. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

Novembersøtt 

 

Jeg må alltid prøve å finne sunnere alternativer til søtsaker, siden jeg virkelig klarer ikke å holde meg unna det. Det er ganske ofte jeg tenker at det er galskap å holde seg unna alt godteri og kaker, man skal jo leve også. Heldigvis så setter hjernen min en gang i blandt hjernen i modus “kreativ”, og kommer frem til løsninger på skikkelig gode saker som gjør at jeg slipper og inngå kompromiss med kroppen, hodet og smaksløkene. 

Et eksempel er denne kaken med nøtter og dadler, som jeg syns minnet veldig om snickerskake. Den har fra nå av blitt en ny favoritt! 

Du kan finne oppskriften her!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Det var noen av høydepunktene denne måneden, og siden jeg nå har skrevet ett innlegg om dette, så skal jeg være litt bedre forberedt i desember. 

 

Jeg har forresten bestemt meg for å bli med på Hi Yoga son juleutfordring i år, og det blir nok en utfordring i seg selv bare å legge ut et bilde hver dag, men jeg skal prøve så godt jeg kan. De donerer nemlig en middag for hvert bilde som blir postet i utfordringen gjennom Kirkens Bymisjons julekampanje: gled en som gruer seg til jul. 

 

BNbkqaxBiih

 

BNZ8S2uBeq4

 

Det er veldig enkelt å delta. Del et bilde på instagram med en tekst om dagens tema, og bruk #hiyogaforme #gledensomgruersegtiljul og @hiyoga_no. 

 

Følg meg gjerne på instagram for å følge med på min #hiyogaforme juleutfordring! 
 

Insta: lisamalene.no

 

 

Blir du med? 

 

#utfordring #yoga #kake #sunn #helse #juice #mat #underholdning #kjærlighet #lykke #misslykket #kirkensbymisjon #jenter #fest #olivia #burton 

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg