S u p e r j u i c e !

 

Denne tiden av året er høytid for forkjølelse, nesten alle går rundt og snufser og det er jo ikke så rart når gradestokken kryper ned under null. Jeg har aldri vært noen vinterperson, ikke er jeg glad i å stå på ski og ikke minst så hater jeg kulde. Jeg er en skikkelig frysepinne! Heldigvis inneholder også denne årstiden noe av det beste jeg vet; julelys og telys, deilige kosegensere, varm te, suppe og ikke minst juice!

Og så er det jo litt hyggelig med snø i jula, naturen er jo så vakker da! 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Før helgen merket jeg at formen ikke var helt på topp, og på fredag dro jeg hjem fra jobb etter bare en time. Jeg føler meg så “slem” når jeg drar hjem fra jobb eller ringer for å si at jeg er syk, men det er ikke så veldig kult å jobbe på et kundesenter med halsvondt heller. Derfor har jeg brukt helgen min på å prøve å bli frisk, og jeg må si at det ble et ganske vellykket prosjekt. Jeg er fortsatt litt pjusk, men absolutt brukbar altså! 

 

Jeg har endelig kjøpt meg juicer!
En av tingene jeg har savnet mest etter at jeg flyttet hjemmefra (igjen!) er juiceren. Det finnes ikke noe bedre enn ferskpresset juice, hvis man ser bort i fra sjokolade selvfølgelig. Det fine med juicer er at man kan få i seg en masse næring fra store mengder grønnsaker, uten å måtte spise 2 kg brokkoli om dagen. En ting som er superviktig når man er syk er å få i seg nok næringsstoffer, men det kan være vanskelig når matlysten og formen ikke er helt på topp. Tenk så deilig og bare gi juicemaskinen masse grønnsaker og litt frukt og sitte igjen med en superdrikk som smaker utrolig godt og gjør enda bedre for kroppen!  

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Sjekk den fargen!

 

Du kan bruke akkurat hvilke grønnsaker og frukter du vil. Jeg bruker som regel bare det jeg har i kjøleskapet, spesielt grønnsakene som snart synger på siste verset. Da slipper jeg å kaste så mye mat! Bruk gjerne mye grønnsaker, så slipper du unna store mengder fruktsukker. 

Hvilke frukt og grønt jeg brukte i denne juicen finner du lenger ned. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det er ikke fullt før det renner over?

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Gamlefar måtte smake selvfølgelig

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Han likte det ikke

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Sett noe så søtt?! Sølt juice da

 

 

Jeg kjøpte min juicer på clas ohlson for 1500.- Det er en slowjuicer, som betyr at den presser juicen ut av grønnsakene. Hvordan den er i kvalitet i forhold til dyrere juicere vet jeg ikke, men jeg er i alle fall fornøyd! Den holder lenge til mitt bruk, er effektiv og lett og rengjøre. De har også en sentrifuge-juicer til rundt en 500 lapp, det var sentrifuge vi hadde hjemme, og den fungerte også supert! Eneste er at den bråker litt mer, og jeg har også lest at det kan bli varmt i sentrifugen og dermed man mister noe av næringsstoffene under prosessen. Akkurat det vet jeg svært lite om, men jeg kan ikke tro at det er det som burde avgjøre om du skal kjøpe en sentrifuge-juicer eller slow juicer. Tenkt først og fremt på prisen! 

 

Her er min rødbete-juice!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg tar som regel vare på stilken på brokkolien (hvis jeg ikke bruker hele) slik at jeg kan juice den. 

 

Det som er negativt med juicing at at du minster nesten alle fiberne i grønnsakene og det blir en del avfall fra grønnsakene som kastes. I tillegg er det mange som bruker mye frukt i juicen sin, og det inneholder mye mer fruktsukker enn grønnsaker. Jeg prøver å bruke hovedsakelig grønnsaker, og frukt for å sette en søtere og mer syrlig smak på juicen. 

Heldigvis har jeg noen triks på lager for å unngå mye avfall fra juicepressingen, følg med!

 

 

#juice #gulrøtter #rødbeter #mat #helse #ernæring #syk #matblogg #underholdning #kanin #ananas #ingefær #side2 #frabloggerne

 

7 kommentarer
    1. magemassasje: Blir som regel litt spennende kombinasjoner når man bruker hva man har! Litt selleri i juicen gir den en ekstra liten piff også, syns jeg. 🙂

    2. Sara Josefine: Du burde absolutt prøve, det er utrolig godt! Eksakte oppskriftrer har jeg lite av pr nå, fordi jeg pleier bare å juice det jeg har tilgjengelig i kjøleskapet til enhver tid. Men grønne, syrlige epler gir utrolig god smak på enhver juice syns jeg, det samme gjør ananas og en neve med mintblander. Det kommer mange fler oppskrifter på juice etterhvert, så jeg håper du følger med videre. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg