Viltsuppe med elg og ovnsbakte poteter

 

Som sagt tidligere så fikk vi ben av Elg som jeg kunne koke kraft på av stefaren min. Han elsker jakt, og det syns jeg er helt supert, for da kan jeg få viltkjøtt av dyr som har levd et fritt og naturlig liv, utelukkende på gress og mat fra naturen. Dette er bærekraftig, økologisk (selv om en elg ikke er Debiomerket, så ja, den er jo det i mine øyne), sunnere, dyrevennlig, kortreist og alt mulig av merkelapper med gode verdier man kan sette på et stykke kjøtt.

Akkurat slik jeg liker det!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Kjøttet som satt igjen på bena jeg skulle kokte kraft på har vi nå spist middag av i mange dager, tenk så mye godt kjøtt som ellers ville vært kastet! Denne suppen laget jeg på lagtidskokt kraft fra bena, 4 jordskokker, en halv blomkål, en stor løk og 7-8 passe store sjampinjonger. Løk og sopp brunet jeg først i pannen før jeg slang resten av ingrediensene i en kjele, fylte med vann til det toppet grønnsakene og lot det putre til grønnsakene var møre. Krydderet jeg brukte var sennepsfrø, muskat, pepper og bukkehornsfrø. Til slutt stavmikset jeg det sammen og tilsatte en boks kokosmelk. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Blomkål, elgkraft og sennepsfrø

 

Potetene er strødd med olivenolje (for en gangs skyld, hadde ikke smør! krise!), pepper, oregano og rosmarin. Og litt salt da. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Toppingen til suppen er par strimler fra det langtidskokte kjøttet fra kraftbena som jeg freset litt i en panne. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Det er fullt mulig å bytte ut kokosmelk med matfløte, og du kan bruke akkurat hvilke grønnsaker du vil, men jeg syns det var godt med blomkål og jordskokk. Passet veldig fint til elg!

Egentlig skulle det noen rosenkål sammen med potetene i ovnen, men det gikk i glemmeboken. Slikt skjer!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Denne suppen reddet i alle fall søndagen min, perfekt etter en lang dag! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

 

 

Ønsker alle en fantastisk fin torsdag!

 

#kortreist #elg #vilt #mat #helse #suppe #matblogg #underholdning #poteter #norgetrengerbonden #jordskokk #blomkål 

 

6 kommentarer

Siste innlegg