Langtidsstekt elg med ovnsbakte grønnsaker

 

Forrige helg var Espen og jeg hjemme hos mamma og stefaren min, Tor, en tur. Tor er lidenskapelig opptatt av jakt (alle som jaker er vel det?!) og han har alltid masse kjøtt i fryseren. Vi fikk med så mye god mat hjem, i tillegg til benrester som jeg hadde “bestilt” før jakta startet i høst. Jeg er utrolig glad i viltkjøtt, både på grunn av smaken og det faktum at dyrene fôrer opp seg selv ute i det fri, utelukkende på gress og beite. Sunt, bærekraftig og bra for dyra! 

Prosjektet denne uken har derfor vært å koke kraft på alle bena, og min slow cooker har gått i ett hele døgnet. Det var også mye kjøtt igjen på bena som jeg har plukket av, og det ble elgkjøtt til i alle fall fire-fem middager bare det. Kjøttet ble så mørt og godt! Nesten så jeg ville kalle det for “Pulled moose”. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Siden jeg skal jobbe hele helgen mens Espen er i Manchester med jobben, så blir ikke matlaging så høyt prioritert. Når jeg jobber shift så er det også veldig merkelig og lage middag før jobb! Jeg gjorde det derfor enkelt og laget en stor form med diverse grønnsaker jeg fant i kjøleskapet, helte over litt smeltet meierismør, inn i ovnen på 200 grader i ca. 40 minutter. Det er enkelt å bare fordele grønnsaker og kjøtt i fler matbokser og ha i kjøleskapet, så kan jeg raskt putte en i veska på vei til jobb eller varme opp her hjemme. Når jeg kommer hjem fra jobb klokken halv 12 i kveld, og skal opp igjen halv 7 i morgen tidlig så er det en superfin løsning for meg. 🙂 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nå skal jeg kose meg litt her, med god mat og dandy blend før jeg må trave videre til jobb. Må forresten legge til at jeg kjøpte meg noe i går som jeg er skikkelig gira over, og gleder meg til å vise deg i løpet av helgen! Yay! 

 

Håper du får en flott helg, og ikke må jobbe så mye som jeg skal. 🙂 
 

God fredag!

 

 

 

#mat #elg #godt #sunn #helse #økologisk #pulled #grønnsaker #mattips #helg #fredag #ernæring 

 

 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg