Fem middager med ÈN Coop smak forskjellen kylling

 

Kylling har jo vært utrolig mye i media de siste årene, og det har ført til at industrien har gjort noen tiltak for å tilfredsstile forbrukernes krav. Narasin i fôret er en av tingene som skafte stor blest, og som ble tatt kraftig tak i av det ledende samvirke for kyllingproduksjon i Norge. Nortura sin besetning var Narasinfri et halv år før planen. Bra jobba! 

Det er også mange andre ting vi forbrukere henger oss opp i. Dyrene skal ha lenger tid til å vokse, de skal ha stor plass til å løpe på, mange vil ha økologisk og så videre. Og det er utrolig fint, vi er bevisste forbrukere og vi ønsker å vite hva vi spiser og hvilket opphav det har. En av tre har til og med sagt i undersøkelser at de ønsker å betale mer for økologisk mat!  Hurray!

 

Det er derfor jeg begynner å lure når jeg finner tre store og fine kyllinger som dette i “40%-disken” til Coop, mens hylla hvor first price-kyllingen befinner seg, fortsatt til til fullpris og enda lang holdbarhet, er nesten tom.  

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Coop lanserte i sommer et samarbeid med Den stolte hane og startet serien “Smak forskjellen”-kylling. Det er alle gårder fra Jæren som har til felles at de bruker et fôr med mindre energi, de har kort reisetid til slakteriet og færre fugler pr. kvadratmeter, de får 51 dager på seg til å vokse istedenfor 31, med mer. Les mer om den her!

Den er ikke Debio-godkjent, altså ikke økologisk, men for meg så er ikke merkingen det viktigste. Det er et pluss om en et produkt er merket med en grønn logo som betyr at det er økologisk, men det er ikke det som betyr noe for meg, så lenge produktet er produsert på bakgrunn av verdier og tanker som er viktige for meg. Jeg bruker som regel å kjøpe Holtekylling! 

Når det er sagt så må jeg legge til at jeg fortsatt syns denne kyllingen er for stor. Jeg mener, jeg fikk FEM middager av ÈN kylling! Det er ikke naturlig å ha denne tilveksten på hverken 31 eller 51 dager. Ikke en gang høner i voksen alder er naturlig så store. Vår iver etter mer og billigere mat går utover dyrevelferden, og også kvaliteten på maten. 

Vi ønsker oss mat vi kan stå inne for og som vi til og med er villig til å bruke noen ekstra kroner på, og allikevel så finner vi denne nydelige fuglen i hyllen for mat som snart går ut på dato og er på nippet til å bli kastet! Altså, vi har et kjøttforbruk som ikke ligner grisen, og som på lang sikt ikke kommer til å gå opp i opp. Det er ikke bærekraftig for hverken miljøet eller hele kjøttindustrien, det er ikke bra for folkehelsen eller dyrevelferden. Å produsere økologisk, eller i det mindre tilnærmet økologisk, er dyrere og krever mer ressurser. Vi kan ikke bare være villig til å kjempe for bedre dyrevelferd og folkehelse gjennom engasjement, for så å tenke på lommeboken etterpå. Det finnes ikke bærekraftig. En bonde kan ikke leve på engasjement fra media. 

 

Vi må være villig til å betale den prisen. Fysisk. I butikken. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Hode til hale-bevegelsen

Det var utløp for litt frustrasjon, og om det ikke er godt for noe annet, så fikk jeg i alle fall en veldig god kylling til 40% forrige uke. Den ble grunnlaget for hele fem middager, og og det vil jeg si er ganske god uttelling for pengene. Det er mange fordeler med å tilberede en hel kylling i forhold til å spise bare fileten eller låret.

 

  • Jo mer av dyret vi bruker, jo mindre går til spille.
  • Vi får variert kjøtt med et bredere utvalg av næringsstoffer.
  • Det er sunt å spise rene råvarer og koke kraft. 
  • Det er billigere og mye mer klimavennlig. 
  • Det er husmannskost på høyt nivå.
  • Det er bærekraftig.
  • Det åpner muligheten til å vise dyret respekt og gjør at vi må ta mindre avstand til at maten vår har vært et levende dyr med egne meninger og følelser.
  • Det er respekt for bonden og den harde og viktige jobben han gjør hver eneste dag for at du skal få spise god kvalitetsmat. 

 

Dette og mange fler grunner finnes det for å følge den nye trenden “hode-til-hale-bevegelsen”. Det inkluderer altså bruk av hele dyret, alt fra fileten til innmat og benrester. Dette er verdier jeg har brent for lenge, men visste ikke at det hadde blitt trendy før jeg leste det på bloggen til Sara Lossius, og jeg har i ettertid leste mye mer om temaet. Du kan finne blogginnlegget til Sara ved å trykke her, og jeg anbefaler virkelig å lese det.  Jeg kan ikke annet enn å juble! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jeg liker å tilberede kjøtt i min Crock Pot som jeg fikk av Espen til jul i fjor. Denne gangen skviset jeg saft fra en sitron over fuglen og puttet oppi båter fra en hel klementin. Jeg krydret med masse dill og pepper, og satte slow cookeren på Low og 8 timer før jeg la meg. Dagen etter hadde jeg perfekt kylling som holdt til hele 5 måltider! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Fem middager av en stor kylling: 

1. Den klassiske: kylling, ris og bearnaise
Med en gang kyllingen var ferdig, kokte vi ris og lagde bearnaisesaus med kraften fra tilberedningen som base. Kraften inneholdt masse fint fett og smak fra kyllingen og gelatin, fordi den ble helt stiv i kjøleskapet. En stor, grønn salat ved siden av toppet det hele. Denne uken jobbet vi sen vakt begge to, så dette ble en slags sen lunsj/tidlig middag. 

 

2. Restemat til lunsj
Vi passet på å lage mye tilbehør til forrige måltid, slik at vi kunne lage oss en matboks hver å ta med til middag på jobb den samme dagen. 

 

3. Rensking av skrog og kraftkoking
Før jeg la restene av skroget til koking for å lage kraft, plukket jeg det helt rent for kjøtt og la i en matboks som ble nesten helt full. Dette kjøttet er det beste syns jeg, for det er helt mørt og har masse smak fra bena. Dette kjøttet ble middag en dag jeg ikke hadde noe overskudd til å lage mat, hvor jeg gikk på butikken og kjøpte Hoff søtpotetfries, freste kyllingen raskt i pannen og dynket det hele med brokkolispirer. 

 

4. Suppe laget på ekte kraft
Jeg kjøpte et gresskar og brukte siste rest av grønnsaker som synger på siste verset nede i grønnsaksskuffen i kjøleskapet. Kraften som jeg kokte i 2 døgn i slow cookeren brukte jeg som base, kuttet grønnsakene i terninger og hadde oppi gryten, et par never linser for å få mer proteiner, en boks kokosmelk for å få nok fett, bedre konsistens og rundere smak, koker til grønnsakene er møre og stavmikser. Kraft er veldig enkelt, hell vann over bena så det dekker, gi det et raskt oppkok og la det småputre lenge. Jo lenger jo bedre. Kraft inneholder blant annet kollagen og gelatin (kokt kollagen) som er et av kroppens viktigste byggestener og her en rekke helsefordeler. 

 

5. Pulled kyllingbryst med avokado, ost og ris
Siden låret og det andre kjøttet går først fordi jeg syns det smaker bedre og er mye saftigere, hadde vi fortsatt igjen en av filetene på kyllingen når jeg kom hjem fra jobb i går. Altså brystet. Jeg rev opp kjøttet med to gafler og smeltet ost over kyllingen og risen. Med litt avokado og fermentert ketchup så ble det redningen min etter en litt for hard mandag. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kraftkoking på gang

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Gresskarsuppe laget av kyllingkraft

Det å ha en slow cooker er ikke noe must! 
Det går like fint å sette den i en ildfast form og inn i ovnen på 60-70 grader i noen timer. Du kan bruke steketermometer hvis du vil, kyllingen bør nå 65 grader og hvile lenge før du skjærer i den. 

 

Skal du velge pølser eller rene råvarer denne uken? 

 

 

 

#kylling #mat #økologisk #coop #dyrevelferd #hodetilhale #headtotail #etikk #suppe #kraft #gelatin #kollagen #hverdag #økonomi 
 

6 kommentarer

Siste innlegg