Snickerskake uten sukker og gluten

 

Hvem liker vel ikke snickers?! Snickerskaken har nok komme for å bli, og for oss helsefreaks så er det ikke til å komme utenom at vi må prøve å lage vår egen versjon.

Etter at jeg hadde frokostbesøk forrige helg så hadde jeg igjen en hel del hjemmelaget sjokoladepålegg. Siden jeg er stor motstander av å kaste mat så måtte jeg prøve å finne på noe å bruke opp dette på, og siden jeg hadde bedt inn til middag på søndag, så valgte jeg å prøve å lage en nøttekake. Jeg har sett litt oppskrifter på slike kaker på diverse blogger osv, men husket ingen eksakt oppskrift i hodet. Jeg laget derfor min egen versjon!

Den ble godt tatt imot av alle gjestene, så denne er kvalitetssikret! 

 

sunn snickers kake uten sukker glutenfri
 

Snickerskake uten raffinert sukker og gluten

1 del peanøtter 
1 del pecannøtter
1 del glutenfri havregryn
1 del dadler uten sten
1 ss kokosolje 

Jeg lager nesten alltid mat på slump, og er ikke så flink til å måle opp det jeg bruker. Her har jeg delt opp oppskriften i fire deler, hvor en del er dadler, en del er peanøtter (viktig pga. den velkjente snickers-smaken) og de to andre delene egentlig er opp til deg selv å velge. Jeg brukte denne gangen en del peanøtter, en del pecannøtter og en del havregryn. Du kan bytte ut havregryn med nøtter også, om du ikke vil ha korn i kaken. 

 

 

sunn snickers kake uten sukker glutenfri

 

Hell alle ingrediensene i en foodprossessor eller liknende, og kjør til nøttene er passe store biter, og dadlene og eventuelt smøret er jevnt fordelt. Ikke kjør til massen blir helt glatt, siden du vil ha litt crunch i bunnen! 

sunn snickers kake uten sukker glutenfri

sunn snickers kake uten sukker glutenfri

 

Klem deretter massen ut i formen. 

sunn snickers kake uten sukker glutenfri

 

Sunnere sjokoladetopping / sjokoladepålegg! 

Den er så enkel, og krever bare en halv – til en banan (kommer ann på hvor mye du vil lage og hvor glad du er i banan), 3-4 dadler (uten sten) og 2 ss rå kakaopulver. Kjør ingrediensene i en foodprosessor til massen er helt jevn. Sjokoladen kan smøres på kaken med en gang. 

Rå kakaopulver er veldig sunt, og du får kjøpt det i de fleste helsekost. Der er rik på antioksidanter og andre næringsstoffer fordi den ikke har vært varmebehandlet. Jeg syns også smaken er rundere og ikke så bitter som “vanlig” kakaopulver. 

 

sunn snickers kake uten sukker glutenfri

 

Hakk litt nøtter og strø over kaken, så er du ferdig. 
Sunnere, raw og vegansk kake på 10 minutter! 

Håper du lar deg friste, det er jo tros alt lillelørdag! 

Ønsker deg en god dag,


 

#kake #søtsaker #sunn #raw #vegansk #sjokolade #kos #peanøtter #dalder #snickerskake #snickercake #sjokoladepålegg #hjemmelaget #mat #kake #livsstil 

 

8 kommentarer

Siste innlegg