Jeg har funnet min kur for rastløse ben!

Jeg begynte og kjenne i tenårene at bena mine av og til kunne være rare på kveldstid, spesielt når jeg skulle sove. Jeg har alltid kalt det for “løper” i bena, fordi det føles ut som jeg må ut og løpe. Bena er kriblende og veldig urolige, og til tider kan det faktisk være så ille at det er ubehagelig. Jeg har alltid trodd at at dette var noe alle følte en gang i blant, fordi mamma også har det, så jeg på det som normalt. Så når Espen ikke skjønte hva i huleste jeg snakket om når jeg sa “Åh, nå har jeg løper i bena igjen!” så kunne jeg ikke forstå hvordan han ikke kunne vite hva jeg mente. Det var faktisk ikke før inntil nylig at jeg fant ut hva dette var. Restless leg syndrome, eller rastløse ben! 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Det er en tilstand som oftest rammer kvinner, det er omtrent 5-15% av befolkningen som har det og det er opptil 50% arvelig! De fleste som vet hva jeg snakker om har også noen i familien som har det. Det er helt ufarlig, men plagsomt. Det regnes som en nevrologisk lidelse, det finnes ingen “kur” og man er faktisk litt usikker på hva det kommer av. Men man vet at forstyrrelser i hjernens budbringersystem har en sammenheng, og at det kan være en sekundær form som kan settes i sammenheng med nyresykdom, jern- og vitaminmangel, alkohol, nikotin, koffein, revmatiske sykdommer osv. Plagene kan lindres med massasje av musklene og bevegelse, men det fungerer dårlig for meg. Til tider har dette vært svært plagsomt for meg. Jeg hverken drikker kaffe eller snuser/røyker og drikker ikke så ofte heller. Resultatene fra legen viser ingen mangler, så jeg har godtatt at jeg må leve med dette resten av livet.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Helt tilfeldig fant jeg på å prøve magnesium, fordi jeg leste at det kunne gi mer energi. Magnesium er involvert i over 300 biokjemiske reaksjoner i kroppen vår.  Mineralet spiller en stor rolle i produksjonen av ATP, som er cellenes drivstoff, Man begynner og se en sammenheng mellom lite magnesium i norsk drikkevann og benskjørhet. Magnesium er en svært viktig byggesten i skjelettet våres, på lik linje som kalsium. Mangel kan også føre til dårlig søvn, tretthet, muskelkramper og rastløse ben blant annet. Magnesiummangel er svært vanlig hos mennesker i hele verden, og man kan jo spørre seg hvorfor et mineral som er viktig er en mangelvare i mellom 50-80% av befolkningen?! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Før var det et mer sjeldent problem. Grunnen kan kanskje skyldes at at vi spiser mindre mat som inneholder magnesium, og i tillegg reduseres magnesiuminnholdet kraftig når vi bearbeider maten. At vi har en slik epidemi gående i vårt samfunn, og at “ingen” vet om det er for meg helt uvirkelig. Megnesiummangel vises sjeldent når du tar helsjekk hos legen, fordi megnesium blir målt i serumet. Serum er det som er igjen av blodet når vi fjerner alle cellene. Magnesiuminnholdet i serumet er i kroppen strengt regulert for å holde et stabilt nivå, og det slår derfor ikke ut på blodprøver med mindre mangelen er svært kritisk.

Urovekkende, ikkesant? !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Før jeg prøvde magnesiumolje visste jeg ikke at det kunne påvirke rastløse ben overhodet. Men jeg merket det allerede neste dag at plagene var helt borte.  I tillegg hadde jeg mer energi! Jeg anbefaler å bruke spray som man sprayer på kroppen, fordi huden absorberer magnesium svært lett, i forhold til fordøyelsen, som har litt større problemer med å ta opp magnesium. Hvis man har magnesiummangel så kan man til og med merke “effekten”, ved at huden begynner å klø etter man har sprayet seg. Det kan være ubehagelig, men betyr at kroppen trenger magnesiumet du har påført, og vil etter hvert gi seg. Etter noen dagers bruk så har kløingen gitt seg. Jeg bruker oljen i 1-3 dager, og bruker det ikke igjen før jeg merker at effekten dabber av. Selvom ren magnesium ikke er en olje, er konsistensen ganske lik, og blir dermed kalt olje. Den er ganske klissete, og jeg vil ikke ha det i klærne mine, eller i sengen. Derfor sprayer jeg meg på overkroppen etter jeg har dusjet på kvelden, og tar på meg en myk bomullskjorte før jeg legger meg. 

Hvis du er så heldig å ha badekar så kan du ta et bad i magnesiumsalt (magnesiumklorid) eller epsomsalt (magnesiumsulfat), som gjør akkurat samme nytten! Et deilig fotbad kan du også bruke. Du får kjøpt magnesium som tilskudd, olje og salt i de fleste vanlige helsekoster, men som sagt så anbefaler jeg ikke kosttilskuddene. De er ganske dyre, og har liten effekt. 

Hvis du ønsker å lese mer om magnesium så kan jeg anbefale denne siden etter et kort søk. Den er på norsk, og lett forståelig. Jeg så også at den inneholder en liten liste over mat som inneholder mye magnesium. 🙂 

 

Til slutt vil jeg bruke et lite sekund på å vise dere min nye freshe genser som jeg fikk av min gode og søte venn Ingvild i bursdagsgave i helgen! Den er jo allerede halvveis med i innlegget, så hvorfor ikke. Jeg har brukt den hver dag denne uken. Love it! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Magnesium til folket!
Snart helg nå folkens, håper siste rest av uken blir flott! 

 

 

#magnesium #rastløseben #restlesslegs #tilskudd #helse #sykdom 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg