De enkleste polarbrødene med spelt og chia-surdeig

Dette er noe ALLE får til!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Altså. Brød har aldri vært min greie. 
Når jeg gikk på ungdomsskolen sluttet jeg å spise brødskiver, jeg ble kvalm og
følte meg ikke bra. Jeg har ikke glutenallergi, så det er ikke lett å si hvorfor.
Jeg klarte etter hvert ikke engang å svelge brød. I senere tid satt det kanskje
bare i hodet, men det tok mange år før jeg spiste min første skive igjen. 

Helt til jeg oppdaget surdeig! De fleste forbinder dette med utdaterte metoder,
men det var faktisk et poeng i å bake med surdeig. Gluten er et svært omtalt tema,
og pga. mye markedsføring har forbrukere begynt å tro at glutenfritt er synonymt
med sunt. Det er absolutt ikke hele sannheten. Gluten er faktisk protein!
Det som gjør gluten problematisk for svært mange er at det er tungt fordøyelig.
I en surdeig bryter syre og enzymer ned mange av bindingene i glutenet, og gjør det
mye lettere for vår egen fordøyelse og gjøre resten av jobben selv. Dette er bare en av
grunnene til at jeg elsker surdeig, og jeg tenkte jeg skulle skrive mer utfyllende om det senere.

Nå skal jeg vise den enkleste oppskriften noen sinne på polarbrød av surdeig! 
Det tar 5 minutter å røre sammen, og krever kun vann, mel, chiafrø og surdeigskultur
for å starte syrningsprosessen. I all sin enkelthet er det bare å røre sammen ingrediensene,
vente 12 timer, legge passe store klatter på et brett og steke i 30 minutter på 180 grader. 

 

Her er min starter, den har nå levd i litt over et halvt år. 
Hvis noen av dere skulle ønske dere starter så deler jeg gjerne av min!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Et par ss med starter og rør ut starteren i lunkent vann. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg liker å røre ut starteren i vannet først, for å vite at det blir jevnt med starter i hele deigen,
eller røren i dette tilfellet. I tillegg liker jeg å krydre brødene, og nå hadde jeg i en halv ts rosmarin og en halv ts salt. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tilsett mel og chiafrø. Jeg byttet også ut halvparten av speltmelet med havregryn denne
gangen. Det er ca 40/40 med korn og 20% chiafrø i denne blandingen. Bare fantasien og
dine smaksløker setter grenser! Hvilket som helst mel kan brukes, men jeg har opplevd
at rug og bygg er litt vanskelig å heve med surdeig. 

Jeg ville bruke chia i disse brødene av fler grunner. 
Chia inneholder for det første mye proteiner, fiber, omega 3 og kalium blandt annet. 
Det er også lite kalorier og er veldig mettende. Når man legger chiafrø i bløt kan de
trekke til seg opp til 12 ganger sin egen vekt i væske, og bli litt geléaktig. De er med
på å bedre og fordøyelsen og kan være en fin erstatter for egg i bakst på grunn av
konsistensen de får når de er bløtlagte. Chiafrø begynner man nå å få tak i hos de aller
fleste dagligvare i Norge, men er aller billigst i Sverige. Inntil videre i alle fall. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rør godt sammen og spe på med vann til røren er passe tykk. Den skal ikke være fast,
men ikke helt rennende heller. Syrningsprosessen gjør deigen litt bløtere,
men chiafrøene trekker til seg mye væske! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Etter å ha stått på banken i 12 timer skal røren nå se slik ut. Små hull skal synes igjennom. 
Et av bibroduktene til bakteriekulturen er gass, og det skaper luft i deigen. 
Den har altså hevet uten bruk av mengder med gjær fra butikken! 
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Cluet er nå er å legge røren i like store kladder på stekebrettet, mens vi prøver å bevare
så mye av luften i røren som mulig. Ikke rør i bollen slik at luften går ut! Bruk en spiseskje, og skyll den gjerne under springen for hvert brød du legger på plata, da fester ikke røren seg så godt til skjeen. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Inn i ovnen på 180 grader i 30-40 minutter. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Surdeig er en levende bakteriekultur. Jeg syns det er vanskelig å få oppskriftene 
like hver gang, fordi det er mye som spiller inn på hvordan surdeigen oppfører seg. 
Hevetid, type mel, temperatur, miljøet på kjøkkenet f.eks. 
Denne gangen ble mine litt klissete inni, så jeg kunne kanskje stekt de litt lenger. 
De stod i 30 minutter. Men det er litt av sjarmen med surdeig syns jeg,
og det er moro å prøve seg frem litt! 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Syns du brødene dine blir for syrlige så lar de du syrne i færre timer, men minimum
7 timer for å åpne de mest problematiske bindingene i glutenet. 

Nam!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Jeg må tilføye til slutt at man lager vanligvis surdeig med samme konsistens som vanlig brøddeig, men nå skulle jo dette være en oppskrift på verdens enkleste polarbrød, og med rulling av deig og ekstra hevetid blir det med ett mer jobb. Du kan selvsagt lage brødene med en fast deig, spe på med mer mel til sy syns deigen har passe konsistens, la den da stå i 12 timer som vanlig og syrne, rull rundstykker eller passe størrelse polarbrød og legg på et brett, vent et par timer til så de får etterheve, og stek på samme måte. Har du ikke starter (enda!) kan du sikkert prøve uten, tilsett et par ss med økologisk, upasteurisert eplecidereddik! Syren i eddiken skal gjøre omtrent samme nytten som syren fra melkesyrebakteriene i starterkulturen, men jeg har ingen erfaring med å gjøre det samme selv. Du får heller ikke samme heving i deigen. 

Håper du har en fantastisk onsdag, og at du ønsker å prøve deg på surdeig! 
Jeg tenkte å skrive litt mer utfyllende om surdeig senere, enn så lenge
så finnes det mye bra på nettet, og menge flinke mennesker som gode tips
på grupper på facebook. F.eks. gruppene Melkesyregjæring eller Fermentering. 

 

Velbekomme!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

#surdeig #polarbrød #chia #chiafrø #spelt #matblogg #havre 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg