Deilig kyllingsuppe laget på ekte kraft

 

Det er skikkelig kald høstluft i Oslo nå, og flere steder i landet snør det! 
Det finne ikke noe bedre enn å krype under pleddet med en kopp te
og en stor bolle med varm suppe på slike dager. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

I forbindelse med hode-til-hale bevegelsen, tenkte jeg å slenge meg på Sara Lossius
og lage hode-til-hale oppskrifter på tirsdager. 

Forrige tirsdag kjøpe jeg en hel kylling fra Stangekylling, og tilbredte 7 timer i
slowcookeren. Det ble igjen litt kjøtt og et helt kyllingskrog. Skroget la jeg i
en kjele og fylte med vann til det dekket,så lot jeg det småputre i 2 døgn etter
et raskt oppkok. Derfor hadde jeg nå deilig, næringsrik kraft å bruke som en
god base for min kyllingsuppe. 

 

Ingredienser: 

– Jeg brukte omtrent en liter kraft,
  men du kan bruke buljong eller krydder. 
– Et eple
– En polkabete
– En stor potet
– En stor løk
– Ingefær
– Gurkemeie
– Hvitløk
– En boks kikerter
– En boks kokosmelk
– Rester fra kyllingmiddag

Suppe er så enkelt! 
I all sin enkelthet så er det bare å slenge alle ingrediensene i en kjele og vente. 

Du kan velge å gjøre som meg, jeg brukte spiralizeren på alle grønnsakene, 
men et rivjern eller kniv og kutt de i biter gjør samme nytte.
Ha det i kjelen sammen kraften. 

Jeg bruner alltid løk, hvitløk, gurkemeie og ingefær litt i pannen
før jeg hiver det oppi med det andre, men det er ingen must.
Jeg liker bare ikke den markante løksmaken av rå løk. 

Ha i kylling, kikerter,  kokosmelk og fyll på med vann
så det blir akkurat så tykk som du vil ha den. 
Krydre med det du liker, jeg brukte litt indisk masalakrydder,
pepper, koriander, oregano og kardemomme. 

La det hele småputre til grønnsakene er møre. 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Litt sprøstekt bacon og sopp til topping. Og Espen er glad i hvitløk, så han dynket
likeså godt suppen med det. 

 

 

Kraft er en så fin ingrediens i mat! 
Langtidskokt kraft er svært næringsrikt, og inneholder mye proteiner,
blandt annet collagen,som er kroppens viktigste byggesten.
Det gir vakker hud og sterkere negler og hår. Det inneholder vitaminer
og mineraler, blandt annet kalsium som er viktig for sterkt skjelett. 
Kraft er også supert for god tarmhelse på grunn av enzymene det inneholder. 
Det kan gi deg mindre oppblåst mage og kanskje også bedre nattesøvnen din!  

Jeg anbefaler alle å koke kraft! 
Jeg liker best kyllingkraft fordi det har en mild smak, 
men kraft av storfe eller elg er fantastisk å bruke som base i brun saus. 
Ikke minst handler dette om å ta i bruk hele dyret når vi lager mat, 
det er en skam å kaste så mye bein som kan bli til en så næringsrik supermat! 

 

Håper du har en flott tirsdag!

 

 

#mat #kylling #suppe

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg